Lauantai 11.8.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä syöpäsairas mies saa?

Oikea vastaus:

Syöpäsairas mies saa ison korvauksen.

2.Mitä mies oli käyttänyt?

Oikea vastaus:

Mies oli käyttänyt Roundup-nimistä rikkakasvien torjunta-ainetta

3.Mikä yritys Roundupia tekee?

Oikea vastaus:

Roundupia tekee Monsanto-yhtiö

4.Mikä Roundup on?

Oikea vastaus:

Roundup on torjunta-aine, jossa on glyfosaattia.

5.Mitä Lombokin saarella tapahtui?

Oikea vastaus:

Lombokin saarella oli paha maanjäristys viikko sitten.

6.Mitä paikallinen seriffi sanoi?

Oikea vastaus:

Paikallinen sheriffi sanoi, että mies oli itsetuhoinen.

7.Mitä valtiovarainministeriö on tehnyt?

Oikea vastaus:

Valtiovarainministeriö on tehnyt ehdotuksen siitä, miten Suomen valtion pitää ensi vuonna käyttää rahaa.

8.Mitä budjettikone kertoo?

Oikea vastaus:

Budjettikone kertoo, mitä Suomen valtion budjetti voi tarkoittaa.

9.Mistä löydät budjettikoneen?

Oikea vastaus:

Budjettikoneen löydät verkkosivulta yle.fi.

10.Kuinka lämmintä on sunnuntaina päivällä?

Oikea vastaus:

Lämpötila on päivällä 10 ja 22 asteen välillä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä