Lauantai 11.8.2018 (radio)
Iso korvaus syöpään sairastuneelle
Yhdysvalloissa oikeus on päättänyt, että syöpäsairas mies saa ison korvauksen.
Oikeus on sitä mieltä, että mies sai syövän, koska oli käyttänyt Roundup-nimistä rikkakasvien torjunta-ainetta.
Roundupia tekee Monsanto-yhtiö. Yhtiön pitää maksaa miehelle yli 250 miljoonaa euroa korvausta.
Roundup on torjunta-aine, jossa on glyfosaattia. Glyfosaatti aiheuttaa melko varmasti syöpää, sanoo Kansainvälinen syöpätutkimusjärjestö.
Euroopassa Roundupia saa käyttää. Suomalainen asiantuntija sanoo, että sitä pitää käyttää vain vähän.
Maanjäristyksessä on kuollut paljon ihmisiä

Indonesiassa on vieläkin paha tilanne maanjäristyksen jälkeen.
Lombokin saarella oli paha maanjäristys viikko sitten. Sen jälkeen on löydetty jo yli 380 kuollutta ihmistä.
Kuolleita löytyy varmasti vielä lisää.
Saarella on paljon ihmisiä ilman puhdasta vettä, ruokaa ja lääkkeitä.
Erikoinen lentokoneonnettomuus

Yhdysvalloissa on sattunut erikoinen lentokoneonnettomuus.
Mies lähti ilman lupaa lentoon tyhjällä matkustajakoneella, kaarteli sillä jonkin aikaa ja syöksyi lopulta maahan. Mies kuoli.
Paikallinen seriffi sanoi, että mies oli itsetuhoinen.
Katso miten budjetti vaikuttaa

Ylen verkkosivulla on budjettikone.
Valtiovarainministeriö on tehnyt ehdotuksen siitä, miten Suomen valtion pitää ensi vuonna käyttää rahaa. Budjettikone kertoo, mitä Suomen valtion budjetti voi tarkoittaa.
Budjettikoneen löydät verkkosivulta yle.fi.
Voit valita ensin, mihin ryhmään kuulut. Sitten budjettikone kertoo, miten valtion budjetti voi näkyä sinun tuloissa ja menoissa.
Huomenna on sateista

Sää viilenee.
Huomenna sunnuntaina sateita voi tulla koko maassa.
Lämpötila on päivällä 10 ja 22 asteen välillä.