Lauantai 11.8.2018 (radio)

Iso korvaus syöpään sairastuneelle

Roundup-kasvimyrkkypulloja
Roundup on rikkakasvien torjunta-aine. Siinä on glyfosaattia. Kuva: Stephanie Lecocq / EPA-EFE

Yhdysvalloissa oikeus on päättänyt, että syöpäsairas mies saa ison korvauksen.

Oikeus on sitä mieltä, että mies sai syövän, koska oli käyttänyt Roundup-nimistä rikkakasvien torjunta-ainetta.

Roundupia tekee Monsanto-yhtiö. Yhtiön pitää maksaa miehelle yli 250 miljoonaa euroa korvausta.

Roundup on torjunta-aine, jossa on glyfosaattia. Glyfosaatti aiheuttaa melko varmasti syöpää, sanoo Kansainvälinen syöpätutkimusjärjestö.

Euroopassa Roundupia saa käyttää. Suomalainen asiantuntija sanoo, että sitä pitää käyttää vain vähän.

Maanjäristyksessä on kuollut paljon ihmisiä

Pelastajia raunioissa.
Pelastustyöntekijät etsivät romahtaneista taloista ihmisiä. Kuva: AOP

Indonesiassa on vieläkin paha tilanne maanjäristyksen jälkeen.

Lombokin saarella oli paha maanjäristys viikko sitten. Sen jälkeen on löydetty jo yli 380 kuollutta ihmistä.

Kuolleita löytyy varmasti vielä lisää.

Saarella on paljon ihmisiä ilman puhdasta vettä, ruokaa ja lääkkeitä.

Erikoinen lentokoneonnettomuus


Ilmakuva Seattlen kansainvälisen lentokentän Sea-Tacin pääterminaalista
Mies, joka varasti lentokoneen, oli lentokentällä töissä. Kuva: Peter Carey / AOP

Yhdysvalloissa on sattunut erikoinen lentokoneonnettomuus.

Mies lähti ilman lupaa lentoon tyhjällä matkustajakoneella, kaarteli sillä jonkin aikaa ja syöksyi lopulta maahan. Mies kuoli.

Paikallinen seriffi sanoi, että mies oli itsetuhoinen.


Katso miten budjetti vaikuttaa

Vanhemman ihmisen käsi pitelee pankkikorttia.
Valtion budjetti vaikuttaa kaikkien arkeen. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Ylen verkkosivulla on budjettikone.

Valtiovarainministeriö on tehnyt ehdotuksen siitä, miten Suomen valtion pitää ensi vuonna käyttää rahaa. Budjettikone kertoo, mitä Suomen valtion budjetti voi tarkoittaa.

Budjettikoneen löydät verkkosivulta yle.fi.

Voit valita ensin, mihin ryhmään kuulut. Sitten budjettikone kertoo, miten valtion budjetti voi näkyä sinun tuloissa ja menoissa.

Huomenna on sateista

Taistelu Nevalla, Pietari, keskiaika, sade, sateenvarjo
Hellepäivät jäävät nyt kesämuistoiksi. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle

Sää viilenee.

Huomenna sunnuntaina sateita voi tulla koko maassa.

Lämpötila on päivällä 10 ja 22 asteen välillä.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä