Lauantai 12.10.2019 (radio)

Siviilien tuska Syyriassa

Savua nousee Syyrian pohjoisosassa sijaitsevasta Ras al-Ainin kaupungista 11. lokakuuta 2019.
Turkki kertoi vallanneensa Syyrian Ras Al-Ainin kaupungin, jossa on käyty viime päivinä merkittäviä taisteluita. Kuva perjantailta 11. lokakuuta. Kuva: Ozan Kose / AFP

Koillis-Syyriassa siviilit ovat vielä pahemmassa pulassa kuin aiemmin. Alueen kurdihallinto sanoo, että lähes 200 000 ihmistä on paennut kodeistaan. Syynä on sotilasoperaatio, jonka Turkki aloitti keskiviikkona.

Pohjois-Syyriassa on kuollut ainakin 20 siviiliä. Turkin puolella viranomaiset sanovat, että 17 ihmistä on kuollut Syyriasta tulleiden kranaattien takia.

Turkkilainen media kertoo, että Turkin joukot ovat edenneet entistä syvemmälle Koillis-Syyrian kurdialueella. Uutistoimisto Reuters sanoo, että Turkin johtamat joukot ovat päässeet Ras al Ainin kaupunkiin, Syyrian puolelle rajaa. Kurditaistelijat kuitenkin kiistävät tämän.

Taifuuni iski Japaniin

Yhdistelmäkuvassa näkyy Tokion suositun Harajuku-ostosalueen katunäkymä perjantai-iltana 11. lokakuuta (ylempi kuva) ja lauantaiaamuna 12. lokakuuta (alempi kuva).
Yhdistelmäkuvassa näkyy Tokion Harajuku-ostosalueen katu perjantai-iltana 11. lokakuuta (ylempi kuva) ja lauantaiaamuna 12. lokakuuta (alempi kuva). Kuva: Odd Andersen / AFP

Japaniin on iskenyt voimakas taifuuni. Miljoonia ihmisiä on kehotettu menemään pois hirmumyrskyn reitiltä.

Taifuuni on aiheuttanut kovia tuulia ja rankkasateita. Sateiden takia on ollut tulvia, maanvyöryjä ja sähkökatkoja.

Ainakin 1 ihminen kuoli Ichiharan kaupungissa, kun kova tuuli tuhosi auton.

Pääkaupungin Tokion kaupunginosia on evakuoitu. Tokiossa on satanut rankasti ja tuuli on kovaa. Juna-asemia ja kauppoja on suljettu sekä lentoja peruttu.

Taifuuni on voimakkain hirmumyrsky Tokiossa yli 60 vuoteen. Tokiossa sataa vuorokauden aikana ehkä jopa puoli metriä vettä.

Työministeri Harakka yli 50-vuotiaiden työllistymisestä

Timo Harakka Ylen Ykkösaamussa lauantaiaamuna 12. lokakuuta 2019.
Työministeri Timo Harakka. Kuva: Ykkösaamu / Yle

Työministeri Timo Harakka lupaa toimenpiteitä, joilla yli 50-vuotiaille ihmisille saadaan työpaikkoja. Hän esittää isompaa palkkatukea yli 50-vuotiaille. Palkkatukea voidaan maksaa firmalle, joka palkkaa työttömän töihin.

Yli 55-vuotiaiden ihmisten työllisyysaste on selvästi alempi kuin muilla. Työministeri Timo Harakka sanoo, että iäkkäämpiä ihmisiä kohdellaan työmarkkinoilla selvästi huonommin kuin nuorempia.

Hirvenmetsästys alkoi

Hirvi tapettuna maassa.
Hirvenmetsästys alkaa lauantaina. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Hirvenmetsästys on alkanut.

Hirviä saa ampua Suomessa noin 50 000. Se on 8 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Valkohäntäpeuroja saa ampua yhteensä noin 60 000.

Hirviä saa metsästää vuoden loppuun saakka. Tämän jälkeen hirviä saa vielä metsästää 2 viikkoa, mutta koira ei saa enää olla apuna.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä