Lauantai 12.1.2019 (radio)


Uusia seksuaalirikostapauksia Oulussa

Pääpoliisiasema Oulun Hiukkavaarassa.
Oulun poliisi tutkii nyt seksuaalirikoksia. Kuva: Timo Heikkala / Lehtikuva

Poliisi epäilee uusia seksuaalirikoksia Oulussa, Pohjois-Suomessa. Ulkomaalaistaustaiset miehet ehkä tekivät rikokset viime kesänä. Uhrit ovat alle 15-vuotiaita tyttöjä.

Poliisi alkoi jo viime vuonna tutkia samanlaisia seksuaalirikoksia Oulussa. Poliisi sanoo, että nyt tutkitaan eri rikoksia ja eri tekijöitä. Yhteistä on se, että tekijät ovat ulkomaalaistaustaisia.

Sisäministeri Kai Mykkänen kommentoi Oulun tapahtumia tv-haastattelussa lauantaina. Mykkänen ehdottaa uusia keinoja estää ulkomaalaisten rikoksia Suomessa. Sisäministeri on vastuussa poliisiasioista ja maahanmuutosta.

Mykkänen sanoi, että viranomaiset tutkivat, voidaanko esimerkiksi kansalaisuuslakia muuttaa. Yksi ehdotus on, että ulkomaalaisen pitää hyväksyä suomalaiset arvot, kun hän hakee Suomen kansalaisuutta. Tällainen arvo on esimerkiksi naisten ja miesten seksuaalinen tasa-arvo, sisäministeri sanoi.

Niinistö järkyttyi Oulun rikoksista

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö
Presidentti Sauli Niinistö. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Presidentti Sauli Niinistö on järkyttynyt Oulun rikosepäilyistä. Presidentti on surullinen, koska uhrit ovat lapsia.

Niinistö sanoo, että kaikkien pitää Suomessa muistaa, että toisia ihmisiä ei saa vahingoittaa.

Meidän pitää kuitenkin ratkaista ongelmat ja antaa maahanmuuttajille mahdollisuus elää Suomessa, presidentti Niinistö sanoo.

Metroliikenne Helsingissä poikki

Metro Matinkylän asemalla.
Metroliikenne on viikonloppuna poikki melkein koko Helsingissä. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Helsingin seudun metroliikenteessä on viikonloppuna isoja muutoksia. Metro kulkee viikonloppuna vain Lauttasaaren ja Matinkylän välillä.

Metro ei kulje Lauttasaaren ja Vuosaaren eikä Lauttasaaren ja Mellunmäen välillä. Metroliikenne Lauttasaaresta itään on poikki koko viikonlopun ajan. Metrojunat korvataan busseilla.

Metroliikenne on poikki teknisten töiden takia.

Tv-ohjelmien Venla-palkinnot on jaettu

Mikko Kekäläinen ja Susanna Laine katsovat kameraan ja hymyilevät.
Mikko Kekäläinen ja Susanna Laine juontavat Puoli seitsemän -ohjelmaa. Kuva: Ilmari Fabritius / Yle Kuvapalvelu

Viime vuoden parhaat tv-ohjelmat on palkittu. Palkinnot jaettiin Venla-gaalassa perjantaina. Palkintoja annettiin monessa eri sarjassa.

Ylen Sohvaperunat sai parhaan viihdeohjelman palkinnon. Ohjelmassa esiintyy tavallisia ihmisiä, jotka katsovat ja kommentoivat televisio-ohjelmia.

Myös yleisö äänesti omaa suosikkiohjelmaa. Eniten ääniä sai Ylen ohjelma Puoli seitsemän. Se nähdään joka arki-ilta kello 18.30 TV1:ssä, ja ohjelma löytyy myös Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä