Lauantai 12.5.2018 (radio)

Adoptioperheiden oikeudet paranevat

lapsi pitää vanhempia kädestä
Adoptioperheet ovat olleet eri asemassa kuin muut perheet. Kuva: AOP

Adoptioperheet ovat saamassa samat oikeudet perhevapaaseen kuin muillakin perheillä on.

Tällä hetkellä adoptiovanhemmat saavat noin kuukauden vähemmän perhevapaita kuin biologiset vanhemmat. Yli 7-vuotiaan lapsen adoptioperheet eivät ole saaneet perhevapaita lainkaan. Adoptioperhe saa myös kotihoidon tukea vähemmän kuin muut perheet.

Muutokset tulevat voimaan ehkä ensi vuoden alussa.

Saimaalle tulee paha tulva

Puoliksi uponnut vene Lappeenrannan satamassa
Tulva uhkaa Saimaalla rannassa olevia veneitä ja mökkejä. Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Saimaalle Itä-Suomeen on tulossa pahin tulva moneen vuoteen. Saimaa on Suomen suurin järvi ja Euroopan neljänneksi suurin järvi.

Viime syksynä satoi paljon, ja talvella tuli paljon lunta. Sen takia Saimaan pinta nousee nopeasti. Tällä hetkellä pinta on 15 senttimetriä normaalia korkeammalla. Veden pinta voi nousta vielä kesän aikana ehkä 30 senttimetriä.

Lapissa Torniossa aletaan rakentaa tulvasuojausta kaupungin keskustassa. Torniossa tulva voi olla pahin 50 vuoteen ja useat talot uhkaavat kastua. Myös Kittilässä on tulvavaara. Rovaniemelle ennustetaan tulvaa, joka kuuluu mittaushistorian suurimpiin.

Muslimioppineet tuomitsivat terrorismin

Indonesian presidentti Joko Widodo tervehtii Indonesiaan saapuneita muslimioppineita.
Indonesian presidentti Joko Widodo tervehtii muslimioppineita. Kuva: Bagus Indahono / Epa

Muslimioppineet sanovat, että terrorismi on vastoin islamin periaatteita.

Afganistanin, Pakistanin ja Indonesian muslimijohtajat ovat kokoontuneet Indonesiaan. Kokouksessa on 70 arvostettua muslimijohtajaa. He yrittävät saada Afganistanin konfliktin loppumaan.

Samalla kokous antoi maailman muslimeille uskonnollisen ohjeen, fatwan. Fatwassa sanotaan, että väkivaltainen äärimielisyys ja terrorismi ovat vastoin islamin periaatteita.

Valas juuttui verkkoon Merenkurkussa

Valas Merenkurkussa
Meripelastajat kuvasivat valasta, jonka he olivat vapauttaneet. Kuva: Meripelastuskeskus

Valas juuttui rysään Merenkurkussa. Meripelastuskeskus sai ilmoituksen valaasta iltapäivällä hieman ennen kahta. Valas on päästetty irti verkosta.

Valaat ovat Suomen vesillä erittäin harvinaisia.

Lordi kävi kannustamassa Saara Aaltoa Euroviisuissa

Mr. Lordi ja Saara Aalto
Mr. Lordi kävi kannustamassa Saara Aaltoa Lissabonissa. Kuva: Berislav Jurišić / YLE

Suomen Saara Aalto kilpailee illalla Euroviisujen finaalissa Portugalissa.

Aallon esiintymisnumero on 17. Se on sama kuin Lordilla, joka voitti Euroviisut vuonna 2006. Se oli Suomen ensimmäinen voitto. Mr. Lordi kävi perjantaina tapaamassa Saara Aaltoa Lissabonin viisuareenalla.

Lähetys Euroviisuista alkaa kello 22 Radio Suomessa, TV2:ssa ja Yle Areenassa.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä