Lauantai 12.6.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitkä vaalit Suomessa järjestetään sunnuntaina?

Oikea vastaus:

Kuntavaalit.

2.Mihin aikaan äänestyspaikat ovat auki?

Oikea vastaus:

Kello 9 - 20.

3.Mistä näkee oman äänestyspaikan?

Oikea vastaus:

Se lukee äänioikeusilmoituksessa, joka on tullut postissa kotiin.

4.Mistä kunnanvaltuusto päättää?

Oikea vastaus:

Se päättää esimerkiksi siitä, mihin kunta käyttää verorahaa.

5.Kuinka monta kuntaa Suomessa on?

Oikea vastaus:

Noin 300.

6.Kuinka iso osa suomalaisista on saanut ainakin yhden koronarokotuksen?

Oikea vastaus:

Noin 50 prosenttia eli puolet suomalaisista.

7.Miksi koronarokotus annetaan 2 kertaa?

Oikea vastaus:

Silloin se antaa tosi hyvän suojan koronaa vastaan.

8.Kuinka kauan jalkapallon EM-kilpailut kestävät?

Oikea vastaus:

Kuukauden ajan.

9.Miksi nämä EM-kilpailut ovat suomalaisille tosi jännittävät?

Oikea vastaus:

Suomi pääsi mukaan jalkapallon EM-kilpailuihin ensimmäistä kertaa.

10.Mitkä maat ovat samassa ryhmässä Suomen kanssa?

Oikea vastaus:

Belgia, Tanska ja Venäjä.

11.Mistä pelejä voi katsoa Suomessa?

Oikea vastaus:

Yle Areenassa ja TV2:ssa.

12.Miten sää muuttuu viikonlopun aikana?

Oikea vastaus:

Suomen yli kulkee sateita, ja sateiden jälkeen sää viilenee.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä