Lauantai 12.6.2021 (radio)


Sunnuntaina äänestetään

Ihmisiä vaalimainoksen edessä Helsingissä 24.5. 2021.
Monet vielä miettivät, ketä äänestävät sunnuntaina kuntavaaleissa. Kuva: Sasha Silvala / Yle

Sunnuntaina on kuntavaalien vaalipäivä. Äänestyspaikat aukeavat aamulla kello 9, ja ne menevät kiinni illalla kello 20.

Vaalipäivänä äänestäjä voi äänestää vain omassa äänestyspaikassa. Oma äänestyspaikka lukee äänioikeusilmoituksessa. Äänioikeusilmoitus on tullut äänestäjälle kotiin postissa.

Kuntavaaleissa valitaan ihmiset kunnanvaltuustoon. Kunnanvaltuusto päättää kunnan asioista. Kunnanvaltuusto päättää esimerkiksi siitä, mihin kunta käyttää verorahaa.

Suomessa on noin 300 kuntaa. Kuntavaalit järjestetään 4 vuoden välein.

Koronarokotukset etenevät

Sairaanhoitaja pistää koronarokotteen potilaalle Energia Areenalla Vantaalla. 26.5.2021.
Jo puolet suomalaisista on saanut koronarokotuksen. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Koronarokotukset etenevät hyvin.

Noin 50 prosenttia suomalaisista on saanut ensimmäisen koronarokotuksen. Se tarkoittaa, että melkein 2,8 miljoonaa ihmistä on saanut koronarokotuksen Suomessa.

Koronarokotus annetaan 2 kertaa. Noin 700 000 suomalaista on jo saanut molemmat koronarokotukset.

Koronarokotus on hyvä ottaa 2 kertaa, koska silloin se antaa tosi hyvän suojan koronaa vastaan.

EM-kilpailut alkoivat

Teemu Pukki håller tungan rätt i mun.
Monien mielestä Teemu Pukki on Suomen jalkapallojoukkueen paras pelaaja. Kuva: Matti Raivio/All Over Press

Jalkapallon EM-kilpailut ovat alkaneet.

EM-kilpailut kestävät kuukauden. Jalkapallon Euroopan mestari selviää finaalissa, joka pelataan heinäkuun 11. päivä.

Suomi pääsi mukaan jalkapallon EM-kilpailuihin ensimmäistä kertaa. Mukana on 24 maata.

Suomi pelaa samassa lohkossa eli ryhmässä kuin Belgia, Tanska ja Venäjä. Lohkon 2 parasta maata pääsee varmasti jatkoon.

Ensi keskiviikkona Suomi pelaa Venäjää vastaan ja viikon päästä maanantaina Belgiaa vastaan. Yle näyttää pelit Yle Areenassa ja TV2:ssa.

Sää viilenee

sääkartta
Kuva: Yle

Sää muuttuu viikonlopun aikana.

Lännestä tulee Suomeen sateita. Ne kulkevat Suomen yli lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Idässä sataa vielä sunnuntaina.

Sateiden jälkeen sää viilenee. Sunnuntaina lämpötila on alle 20 astetta.

Maanantai on poutapäivä, eli vettä ei enää sada.

Selkouutiset sunnuntaina

Vielä tietoa kuuntelijoille. Huomenna sunnuntaina selkouutiset kuullaan myöhemmin kuin tavallisesti kuntavaalien takia.

Radio Suomessa selkouutiset lähetetään puolenyön aikaan eli kello 00.02. Myös Areenaan ja nettiin selkouutiset tulee myöhään sunnuntai-iltana.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä