Lauantai 12.8.2017

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Millaiseen tutkimukseen suomalaiset osallistuvat Beninissä?

Oikea vastaus:

Rokotetutkimukseen. He testaavat rokotetta etec-bakteerin aiheuttamaa ripulia vastaan.

2.Miten Kirsi Makkosen matka meni?

Oikea vastaus:

Oikein hyvin. Hän sai vatsataudin, mutta vasta kun palasi kotiin.

3.Mihin uutta rokotetta tarvitaan?

Oikea vastaus:

Kehitysmaissa kuolee paljon lapsia ripuliin joka vuosi, joten rokotteelle on kova tarve.

4.Miten Suomesta lähteneille vierastaistelijoille on tapahtunut Irakissa ja Syyriassa?

Oikea vastaus:

Noin 20 on kuollut ja saman verran on tullut takaisin Suomeen.

5.Kuinka paljon perussuomalaisilla on nyt jäseniä?

Oikea vastaus:

Yhteensä 11 000.

6.Miten lapset löysivät vanhan pommin?

Oikea vastaus:

He kaivoivat maata koulun pihalla.

7.Mitä pommille tehtiin?

Oikea vastaus:

Armeija vei sen pois koulun pihasta ja hävitti sen.

8.Mita voi nähdä yötaivaalla tämän viikonlopun aikana?

Oikea vastaus:

Tähdenlentoja.

9.Mistä ne ovat peräisin?

Oikea vastaus:

Perseidien meteoriparvesta.

10.Kuinka paljon tähdenlentoja voi esiintyä tunnissa?

Oikea vastaus:

Ehkä jopa 70.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Tulin Suomeen

Kaksi naista istuu lähekkäin ja hymyilee

Satu Leiskon uudessa selkokirjassa maahanmuuttajat kertovat elämästä Suomessa.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomi-koulut

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä