yle.fi-etusivu

Lauantai 12.8.2017

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Millaiseen tutkimukseen suomalaiset osallistuvat Beninissä?

Oikea vastaus:

Rokotetutkimukseen. He testaavat rokotetta etec-bakteerin aiheuttamaa ripulia vastaan.

2.Miten Kirsi Makkosen matka meni?

Oikea vastaus:

Oikein hyvin. Hän sai vatsataudin, mutta vasta kun palasi kotiin.

3.Mihin uutta rokotetta tarvitaan?

Oikea vastaus:

Kehitysmaissa kuolee paljon lapsia ripuliin joka vuosi, joten rokotteelle on kova tarve.

4.Miten Suomesta lähteneille vierastaistelijoille on tapahtunut Irakissa ja Syyriassa?

Oikea vastaus:

Noin 20 on kuollut ja saman verran on tullut takaisin Suomeen.

5.Kuinka paljon perussuomalaisilla on nyt jäseniä?

Oikea vastaus:

Yhteensä 11 000.

6.Miten lapset löysivät vanhan pommin?

Oikea vastaus:

He kaivoivat maata koulun pihalla.

7.Mitä pommille tehtiin?

Oikea vastaus:

Armeija vei sen pois koulun pihasta ja hävitti sen.

8.Mita voi nähdä yötaivaalla tämän viikonlopun aikana?

Oikea vastaus:

Tähdenlentoja.

9.Mistä ne ovat peräisin?

Oikea vastaus:

Perseidien meteoriparvesta.

10.Kuinka paljon tähdenlentoja voi esiintyä tunnissa?

Oikea vastaus:

Ehkä jopa 70.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kaatosade kadulla.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Paljon onnea suomi -kortti

Suomi 100: Suomi-koulujen opettajat

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä