Lauantai 12.8.2017

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Millaiseen tutkimukseen suomalaiset osallistuvat Beninissä?

Oikea vastaus:

Rokotetutkimukseen. He testaavat rokotetta etec-bakteerin aiheuttamaa ripulia vastaan.

2.Miten Kirsi Makkosen matka meni?

Oikea vastaus:

Oikein hyvin. Hän sai vatsataudin, mutta vasta kun palasi kotiin.

3.Mihin uutta rokotetta tarvitaan?

Oikea vastaus:

Kehitysmaissa kuolee paljon lapsia ripuliin joka vuosi, joten rokotteelle on kova tarve.

4.Miten Suomesta lähteneille vierastaistelijoille on tapahtunut Irakissa ja Syyriassa?

Oikea vastaus:

Noin 20 on kuollut ja saman verran on tullut takaisin Suomeen.

5.Kuinka paljon perussuomalaisilla on nyt jäseniä?

Oikea vastaus:

Yhteensä 11 000.

6.Miten lapset löysivät vanhan pommin?

Oikea vastaus:

He kaivoivat maata koulun pihalla.

7.Mitä pommille tehtiin?

Oikea vastaus:

Armeija vei sen pois koulun pihasta ja hävitti sen.

8.Mita voi nähdä yötaivaalla tämän viikonlopun aikana?

Oikea vastaus:

Tähdenlentoja.

9.Mistä ne ovat peräisin?

Oikea vastaus:

Perseidien meteoriparvesta.

10.Kuinka paljon tähdenlentoja voi esiintyä tunnissa?

Oikea vastaus:

Ehkä jopa 70.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Oppilaat laulavat koulussa Kielissä, Saksassa.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Mies ottaa aurinkoa laiturilla.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Iloisia ihmisiä kattoterassilla.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1 Osa 2 Osa 3 Osa 4 Osa 5 Osa 6-7 Osa 8 Osa 9 Osa 10

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä