Lauantai 12.8.2017 (radio)

Rokotetutkimus

Benin rokotetutkimus
Kirsi Makkonen tanssii ja beniniläinen musiikkiryhmä säestää. Kuva: Hans von Schantz

Länsi-Afrikassa Benissä on alkanut rokotetutkimus, johon osallistuu satoja suomalaisia. Tutkimuksessa testataan uutta rokotetta ripulia vastaan.

Yhteensä 800 vapaaehtoista suomalaista matkustaa 2 viikon lomalle Beniniin. Puolet heistä saa ripulirokotteen. Rokotteen on määrä estää ripuli, jonka aiheuttaa etec-bakteeri.

Keravalainen Kirsi Makkonen on yksi koehenkilöistä. Hän on juuri tullut kotiin Beninistä ja kertoo, että matka oli tosi mukava. Kirsi Makkonen sairastui vatsatautiin, mutta vasta kotimatkalla.

Uuden rokotteen kehittäminen valmiiksi kestää monta vuotta. Kun se valmistuu, sille on kova tarve. Kehitysmaissa kuolee ripuliin joka vuosi puoli miljoonaa alle 5-vuotiasta lasta.

Vierastaistelijat

Isis-taistelija ja Isisin lippu. Kuvakaappaus Isisin videosta.
Isis-taistelija ja Isisin lippu. Kuva: lehtikuva

Suomesta on lähtenyt noin 80 ihmistä taistelemaan Syyrian ja Irakin sota-alueille. Heistä noin 20 on kuollut ja 20 on tullut takaisin kotiin, sanoo poliisi.

Poliisi sanoo, että Suomesta lähdetään nyt vierastaistelijaksi vähemmän kuin ennen. Toisaalta myös kotiintulijoita on vähemmän kuin ennen.

Perussuomalaiset

Jussi Halla-aho
Perussuomalaisten jäsenmäärä on kasvanut Jussi Halla-ahon puheenjohtajakaudella. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Perussuomalaisten jäsenmäärä kasvaa.

Puolueeseen on liittynyt noin 900 uutta jäsentä kesäkuun puoluekokouksen jälkeen. Samaan aikaan puolueesta on eronnut noin 200 ihmistä.

Perussuomalaisilla on nyt yhteensä yli 11 000 jäsentä.

Sodanaikainen pommi

Sodankylän kartta.
Lapset kaivoivat pommin esiin koulun pihasta Sodankylässä. Kuva: Yle Uutisgrafiikka
Lapissa lapset ovat löytäneet koulun pihalta vanhan pommin.

Lapset kaivoivat perjantaina maata alakoulun pihalla Sodankylässä, kun he löysivät vanhan pommin. Pommi oli 2,5 kiloa painava ja peräisin sota-ajalta.

Lapset näyttivät pommia opettajalle, joka kutsui paikalle poliisin.

Armeija vei pommin pois koulun pihasta ja hävitti sen.

Tähdenlennot

Perseidi kuvattuna öisellä taivaalla Neusiedlerseen alueella Itävallassa 12. elokuuta 2016.
Tähdenlennot näkyvät hyvin, jos taivaalla ei ole pilviä. Kuva: Lisi Niesner / EPA

Tänä viikonloppuna kannattaa katsella yötaivasta. Jos sää on yöllä selkeä eli taivaalla ei ole pilviä, siellä voi nähdä paljon tähdenlentoja.

Tähtitieteellinen yhdistys Ursa kertoo, että tähdenlennot tulevat Perseidien meteoriparvesta. Perseidien meteoriparvi on erityisen aktiivinen tänä viikonloppuna.

Tähdenlentoja voi nähdä etenkin aamuyöllä Oulun eteläpuolella, jossa yöt ovat jo pimeämpiä kuin pohjoisessa. On mahdollista nähdä ehkä jopa 70 tähdenlentoa tunnissa.

Tähdenlentoja näkyy ympäri taivasta, mutta kannattaa katsella etenkin koillisen ja idän suuntaan.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Alakoululaisia ottamassa ruokaa koulun ruokalassa.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Naisia naamiaisasuissaan.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä