Lauantai 12.9.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Minkä puolueen uusi puheenjohtaja Annika Saarikko on ?

Oikea vastaus:

Keskustan.

2.Mikä ministeri Saarikko on?

Oikea vastaus:

Tiede- ja kulttuuriministeri.

3.Mitä budjettiriihi tarkoittaa?

Oikea vastaus:

Budjettineuvotteluja.

4.Minkä maan Eu-parlamentaarikoista enemmistö kannattaa pakotteita Valko-Venäjälle?

Oikea vastaus:

Suomen.

5.Kuka suhtautui epäilevästi?

Oikea vastaus:

Nils Thorvalds.

6.Kuka on Aleksei Navalnyi?

Oikea vastaus:

Venäjän oppositiojohtaja.

7.Millaisiin elokuviin rahoittajat sijoittavat rahaa?

Oikea vastaus:

Sellaisiin, joilla on kansainvälinen menestys.

8.Kuka ohjasi elokuvan Tuntematon sotilas?

Oikea vastaus:

Aku Louhimies.

9.Mikä on Louhimiehen uusin elokuva?

Oikea vastaus:

Odotus.

10.Keiden välillä on alkanut historiallinen rauhankokous?

Oikea vastaus:

Afganistanin hallituksen ja Talibanin.

11.Missä kokous alkoi?

Oikea vastaus:

Dohassa Qatarissa.

12.Miksi neuvottelut voivat kestää monta vuotta?

Oikea vastaus:

Molempien osapuolten täytyy tehdä suuria myönnytyksiä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä