Lauantai 12.9.2020 (radio)

Saarikko haluaa pitää entisen hallitusohjelman

Annika Saarikko.
Ministeri ja keskustan uusi puheenjohtaja Annika Saarikko. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Keskustan uusi puheenjohtaja Annika Saarikko sanoo, että hallitusohjelmaa ei tarvitse muuttaa. Saarikko on tiede- ja kulttuuriministeri.

Saarikko sanoo, että korona on heikentänyt Suomen taloutta. Saarikko kuitenkin sanoo, että uutta hallitusohjelmaa ei tarvita. Saarikko sanoo, että talous otetaan huomioon budjettineuvotteluissa eli budjettiriihessä.

Pääministeri Sanna Marin sanoi tiistaina, että SDP on valmis uusimaan hallitusohjelmaa.

Hallituksen 2-päiväinen budjettiriihi alkaa maanantaina.

Suomalaismepit ovat pakotteiden kannalla

Mellakkapoliisi tukki mielenosoittajien kulun Itsenäisyyden aukiolle Minskissä, Valko-Venäjän pääkaupungissa sunnuntaina 6. syyskuuta 2020.
Mellakkapoliisi tukki mielenosoittajien kulun Itsenäisyyden aukiolle Minskissä, Valko-Venäjän pääkaupungissa sunnuntaina 6. syyskuuta 2020. Kuva: AOP

Suurin osa Suomen EU-parlamentaarikoista kannattaa pakotteiden lisäämistä Valko-Venäjälle ja Venäjälle. Näin kertoo Uutissuomalaisen kysely.

14 suomalaismepistä 13 kannattaa ajatusta, että EU lisää pakotteita Valko-Venäjälle.

Vain RKP:n edustaja Nils Torvalds epäili tehoa.

Lähes kaikki mepit kannattavat myös pakotteita Venäjää vastaan, jos oppositiojohtaja Aleksei Navalnyin myrkytys liittyy Venäjän johtoon.

Saksalaistutkimus kertoo, että Navalnyi myrkytettiin Novitsok-hermomyrkyllä.

Venäjä kiistää väitteet myrkytyksestä.

Sijoittajat ovat kiinnostuneita kotimaisesta elokuvasta

Kariluoto (Holopainen) och Sirkka (Marketta Tikkanen) i öm omfamning.
Kohtaus Louhimiehen elokuvasta Tuntematon sotilas. Kuva: Juuli Aschan

Suomalaiset tv-sarjat ja elokuvat kiinnostavat sijoittajia ja rahoittajia. Rahoittajat sijoittavat rahaa elokuviin, jos niillä on kansainvälinen menestys.

Sijoittajien kiinnostusta on lisännyt elokuva Tuntematon sotilas, jonka Aku Louhimies ohjasi.

Rahoittajia ovat esimerkiksi pääomarahasto IPR.VC. Sen takana ovat noin 70 miljoonan euron pääomat.

Ensimmäinen sijoituskohde oli rikossarja Sorjonen. Se nähtiin Ylellä.

Myös uusi firma Aurora Studios sijoittaa elokuviin. Firman ensimmäinen sijoituskohde on Aku Louhimiehen uusi elokuva Odotus. Se on tulossa ensi-iltaan ensi vuoden alussa.

Historialliset rauhanneuvottelut alkoivat

Taliban-järjestön neuvottelija Abbas Stanikzai neuvottelujen avajaisseremoniassa Dohassa 12. syyskuuta.
Taliban-järjestön neuvottelija Abbas Stanikzai (istumassa) neuvottelujen avajaisseremoniassa Dohassa 12. syyskuuta. Kuva: Karim Jaafar / AFP

Rauhankokous Afganistanin hallituksen ja terroristijärjestö Talibanin välillä on alkanut. Rauhankokous on historian ensimmäinen maiden välillä.

Kokous alkoi Dohassa Qatarissa.

Neuvottelut ovat vaikeat, ja ne voivat kestää monta vuotta. Kummankin osapuolen pitää tehdä suuria myönnytyksiä.

Taliban halua Afganistaniin valtion, joka noudattaa tiukkaa islamin tulkintaa. Afganistanin nykyinen hallinto kannattaa vapaamielisempää suuntausta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä