Lauantai 13.2.2021 (radio)


Isis Euroopassa

Suojelupoliisin päällikkö Antti Pelttari.
Suojelupoliisin päällikkö Antti Pelttari. Kuva: Benjamin Suomela / Yle

Terroristijärjestö Isis on vielä vaara Euroopalle. Näin arvioi Suomen suojelupoliisi.

Suojelupoliisin päällikkö Antti Pelttari sanoi Ylen haastattelussa, että Isisin kannattajia on myös Suomessa.

Tanskassa poliisi pidätti perjantaina yli 10 ihmistä. Poliisi epäilee, että he suunnittelivat terrori-iskua.

Tanskan poliisi ei vielä tiedä, onko suunnitelman takana Isis. Voi myös olla, että pidätetyt ovat saaneet idean netistä.

Suomen koronatartunnat

Suojapukineissa oleva henkilö tekee koronatestiä autossa istuvalle henkilölle.
Koronatesteissä löydetään lisää koronatartuntoja. Kuva: Kalle Niskala / Yle

Suomesta on löydetty yhteensä yli 50 000 koronatartuntaa. Koranatartuntojen määrä meni yli 50 000:n lauantaina.

Uusia koronatartuntoja lauantaina oli 435. Suurin osa uusista koronatartunnoista on Helsingin ja Uudenmaan alueella.

Korona-ahdistus

Vanhus kävelee ylös rappusia Shibuyassa, Tokiossa.
Korona-aika on lisännyt japanilaisten yksinäisyyttä. Kuva: Yoshiyoshi Hirokawa / Getty Images

Maailmalla puhutaan korona-ahdistuksesta. Ihmiset voivat huonosti, koska he ovat paljon yksin koronakriisin takia.

Esimerkiksi Japanissa on tehty paljon itsemurhia. Viime vuonna melkein 21 000 japanilaista tappoi itsensä. Luku on selvästi suurempi kuin ennen koronaa.

Nyt Japanin hallituksessa on uusi ministeri, jonka tehtävä on parantaa tilannetta. Ministerin pitää vähentää ongelmia, joiden syy on yksinäisyys.

Vesiputkien sulattaminen

Hiustenkuivaajalla puhalletaan vesiputkia.
Jos vesiputket jäätyvät, niitä ei kannata sulattaa itse. Kuva: Tarja Nyyssönen / Yle

Talven kovat pakkaset ovat voineet jäädyttää vesiputkia esimerkiksi omakotitaloissa.

Pelastusalan keskusjärjestö muistuttaa, että vesiputkien sulattaminen on ammattilaisten työtä.

Vesiputket voivat mennä rikki, jos asukkaat sulattavat niitä itse esimerkiksi kuumailmapuhaltimella. Sillon myös tulipalon vaara on iso.

Maailman radiopäivä

Toimittajat Samuli Aaltonen ja Elina Rantalainen Lahden radiostudiossa.
Kuva: Juha-Petri Koponen / Yle

Lauantaina on vietetty Maailman radiopäivää. Maailman radiopäivää vietetään helmikuun 13. päivä.

Maailman radiopäivä on UNESCO-järjestön idea. UNESCO on osa YK:ta eli Yhdistyneitä kansakuntia.

UNESCO haluaa, että ihmiset huomaavat, kuinka tärkeä radio on. Radio voi välittää tietoa vapaasti, vaikka yli maiden rajojen.

Radio on vanha tiedotusväline. Radiolla on ikää jo yli 110 vuotta.

Viikonvaihteen sää

sääkartta
Kuva: Yle

Sunnuntai on kaunis talvipäivä. Suuressa osassa maata on aurinkoista.

Pakkasta on sunnuntaina 5 ja 15 asteen välillä.

Maanantaina sää lauhtuu Lapissa ja Länsi-Suomessa eli pakkanen heikkenee. Lapissa sataa myös lunta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä