Lauantai 13.4.2019 (radio)


Vaalipäivä

Nainen kirjoittamassa ehdokkaansa numeroa äänestyslipukkeeseen.
Sunnuntaina on aika valita, ketä äänestää. Kuva: Tero Kyllönen / Yle

Sunnuntaina on eduskuntavaalien vaalipäivä. Vaaleissa on yhteensä noin 2500 ehdokasta. Heistä 200 pääsee eduskuntaan.

Äänestyspaikat ovat sunnuntaina auki kello 9-20. Vaalipäivänä jokaisen pitää äänestää siinä paikassa, joka lukee äänioikeusilmoituksessa. Ilmoitus on tullut kotiin postissa.

Äänestäjällä pitää olla mukana henkilöllisyystodistus, esimerkiksi passi, henkilökortti tai ajokortti.

Yle kertoo sunnuntai-iltana, miten vaaleissa käy. Vaaleja voi seurata televisiosta, radiosta ja netistä.

Sitä ennen voi vielä katsoa Ylen vaalikeskusteluja osoitteessa yle.fi/vaalit. Esimerkiksi Selkokielisestä vaalikeskustelusta on apua kaikille, jotka vielä miettivät, mitä puoluetta äänestää.

Maahanmuuttajataustaiset äänestäjät

Maahanmuuttajanuoria Itäkeskuksen kauppakeskuksessa.
Monilla maahanmuuttajataustaisilla suomalaisilla on oikeus äänestää. Kuva: Milla Vahtila / Yle

Eduskuntavaaleissa on paljon maahanmuuttajataustaisia äänestäjiä.

Noin 100 000 maahanmuuttajataustaista voi äänestää näissä vaaleissa. Noin 7000 maahanmuuttajataustaista suomalaista saa äänestää nyt ensimmäistä kertaa.

Eduskuntavaaleissa saavat äänestää vain Suomen kansalaiset.

Hätälasku Tukholmaan

Finnairin Airbus A321 nousemassa ilmaan Helsinki-Vantaan lentoasemalta.
Kuva: Markku Ojala / AOP

Finnairin lentokone on tehnyt hätälaskun. Lentokone teki hätälaskun Tukholmaan lauantaina aamupäivällä.

Lentokoneessa huomattiin vika, kun se oli matkalla Helsingistä Englannin Manchesteriin. Vika oli paineistuksessa. Siksi lentokone laskeutui jo Tukholmaan.

Kone laskeutui normaalisti. Matkustajilla ei ollut hätää, kukaan ei loukkaantunut.

Finnair lähetti Helsingistä toisen koneen Tukholmaan, ja matkustajat pääsivät jatkamaan matkaa.

Heikot jäät

Sulaa jäänpintaa Vierumäellä Heinolassa 29. maaliskuuta.
Järvenjäät ovat jo heikkoja. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Monet järvet ovat vielä jäässä, mutta jää on jo heikkoa.

Kuopiossa sattui lauantaina epätavallinen onnettomuus. Koira putosi oman kodin rannassa jään läpi järveen. Koiran naisomistaja lähti pelastamaan koiraa ja putosi itse jäihin.

Seuraavaksi naisen mies lähti pelastamaan vaimoa. Myös mies putosi jäihin.

Mies sai kuitenkin koiran, vaimon ja lopuksi itsensä ylös järvestä. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä