Lauantai 13.6.2020 (radio)


Perussuomalaisten kokous

Kuvassa on Totuus kiihottaa -teos.
Tästä kirjasta puhuttiin myös perussuomalaisten kokouksessa. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Puolueilla on ollut kokouksia lauantaina.

Perussuomalaisten kokouksessa puhuttiin esimerkiksi kirjasta, joka julkaistiin tällä viikolla. Kirjan julkaisi järjestö, joka on lähellä perussuomalaisia.

Kirjassa on ajatuksia, jotka loukkaavat naisia. Kirjan kirjoittaja Jukka Hankamäki kritisoi ankarasti esimerkiksi suomalaisia naisia, jotka seurustelevat ulkomaalaisen miehen kanssa. Monet ovat suuttuneet kirjan takia.

Perussuomalaisten puoluejohtaja Jussi Halla-aho sanoi lauantain kokouksessa, että kirjan julkaisu oli virhe. Halla-aho pelkää, että perussuomalaiset menettää kannattajia kirjan takia.

Keskustan kokous

Katri Kulmuni
Keskustan puoluejohtaja Katri Kulmuni. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Myös keskustapuolueella on ollut kokous. Kokouksessa keskustan puoluejohtaja Katri Kulmuni kertoi kohusta, jonka takia hänen piti erota ministerin työstä.

Kohun syy oli esiintymiskoulutus, jota Kulmuni sai. Lasku meni valtiolle. Asiasta nousi niin iso kohu, että Kulmuni erosi ministerin paikalta.

Kulmuni sanoi lauantaina, että kokemus oli raskas. Hän haluaa kuitenkin jatkaa keskustan puoluejohtajana.

Koronatapausten määrä

Muistutustarra turvaväleistä naisten Superpesiksen avauskierroksen ottelussa pesäpallostadionilla.
Kaikkien pitää vielä muistaa turvaväli. Kuva: Tommi Anttonen / Lehtikuva

Uusien koronatapausten määrä on edelleen pieni. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoi lauantaina, että Suomessa on löydetty 14 uutta koronatartuntaa.

Lauantaina ei raportoitu yhtään uutta koronakuolemaa. Tähän mennessä koronavirus on tappanut Suomessa 325 ihmistä.

Työstressi ja ruoka

Haasteessa tulee syödä 80 cm leveä pizza puolessa tunnissa.
Rasva maistuu ihmiselle, jolla on stressiä. Kuva: Elisa Kinnunen / Yle

Työstressi voi olla syy siihen, että ihminen syö epäterveellisesti. Stressi ja vuorotyö näkyvät ihmisten ruokavaliossa.

Tutkija Katri Hemiö sanoo, että stressin takia ihminen haluaa esimerkiksi rasvaista pikaruokaa.

Monet miehet syövät rasvaisen ruuan lisäksi myös karkkia, kun heillä on stressiä. Miehet eivät syö stressissä kasviksia.

Myös naiset syövät rasvaisia ja makeita ruokia, kun heillä on stressiä. Mutta naiset eivät lopeta kasvisten syöntiä edes stressin aikana.

Helteinen viikonloppu

nuoret hyppäsivät veteen
Suomen kesä on kaunis. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Lauantai on ollut tosi lämmin päivä. Suuressa osassa Suomea on ollut helle, eli lämpöä on ollut ainakin 25 astetta.

Kankaanpäässä mitattiin tämän kesän uusi lämpöennätys. Lämpöä oli 27,7 astetta.

Aurinkoinen ja lämmin sää jatkuu myös sunnuntaina. Auringon UV-säteily on voimakasta, ja ulkoilijan on hyvä suojata iho vaatteilla tai aurinkovoiteella.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä