Lauantai 13.7.2019 (radio)

Paritusta on vaikea valvoa

Mies ojentaa rahaa naiselle.
Seksin myyjä voi vaikuttaa itsenäiseltä toimijalta. Silti taustalla voi olla parittaja. Kuva: AOP

Parituksen valvominen on Suomessa hankalaa. Näin sanovat asiantuntijat, joita Yle haastatteli. Paritus tarkoittaa rahallista hyötymistä toisen prostituutiosta.

Joka päivä ainakin sadat ihmiset Suomessa myyvät seksiä. Seksin myyminen ei ole Suomessa laitonta mutta paritus on. Esimerkiksi Ruotsissa on ollut vuodesta 1999 täydellinen seksin ostamiskielto.

Paritukseen liittyy usein ihmiskauppaa. Tällä viikolla uutisoitiin rikosvyyhdistä, jossa oli seksipalvelusivusto netissä. 3:a suomalaismiestä epäillään jutussa, johon liittyy ihmiskauppaa.

Parittajat voivat ohjailla seksityöläisiä myös vaikka ulkomailta.

Seksikaupassa liikkuu Suomessa yli 100 miljoonaa euroa vuodessa.

Mansikkatilat eivät pärjää ilman ulkomaista työvoimaa

Mansikkaa kylpymässä.
Mansikkaa kypsymässä. Kuva: Kati Ala-Renko / Yle

Mansikkatiloilla ei ole montaa suomalaista poimijaa. Tilojen täytyy käyttää ulkomaista työvoimaa. Suurin osa poimijoista tulee tällä hetkellä Ukrainasta, Venäjältä ja Valko-Venäjältä.

Esimerkiksi Ukrainassa keskipalkka on noin 200 - 300 euroa. Marjatilalla Suomessa voi tienata 2 vuoden palkan kesän aikana. Parhaana päivänä poimija kerää 100 - 200 kiloa mansikoita.

Maatalouden kausitöihin tarvitaan Suomessa 10 000 - 15 000 työntekijää joka vuosi. Suurin osa on töissä marjatiloilla.

Huijauksia on taas liikkeellä sähköpostissa

Mies ja tietokone.
Kuva: AOP

Keskuskauppakamari varoittaa firmoja sähköpostin huijausviesteistä. Viesteissä pyydetään tekemään maksusuorituksia tai niillä kalastellaan kirjautumistunnuksia.

Viestejä on tullut varsinkin firmojen talousosastoille.

Viestien uskottavuutta lisää se, että lähettäjäksi on merkitty tuttu henkilö. Viestejä voi tulla esimerkiksi ylemmän johdon nimissä.

Huijarit ovat liikkeellä erityisesti kesällä, koska firmoissa voi olla uusia työntekijöitä.

Uusi-Seelanti vähentää aseita

Christchurchin iskujen muistotilaisuus Al Noor-moskeijassa.
Christchurchin uhrien muistotilaisuus Al Noorin moskeijassa. Kuva: Mick Tsikas / EPA

Uuden-Seelannin asukkaat ovat alkaneet luopua omista aseista. Kyseessä on takaisinosto-ohjelma. Sen tarkoituksena on hävittää puoliautomaattiset ampuma-aseet koko maasta.

Aseista luopuminen on seurausta Christchurchin moskeija-ampumisista maaliskuussa. Silloin kuoli 51 muslimia. Iskujen jälkeen Uusi-Seelanti alkoi kiristää aselakeja pikavauhtia.

Aseiden ostotilaisuuksia on yli 200 ympäri maata. Tilaisuuksista ensimmäinen järjestettiin lauantaina Christchurchissa ampumisen tapahtumapaikalla.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä