Lauantai 13.7.2019 (radio)
Paritusta on vaikea valvoa
Parituksen valvominen on Suomessa hankalaa. Näin sanovat asiantuntijat, joita Yle haastatteli. Paritus tarkoittaa rahallista hyötymistä toisen prostituutiosta.
Joka päivä ainakin sadat ihmiset Suomessa myyvät seksiä. Seksin myyminen ei ole Suomessa laitonta mutta paritus on. Esimerkiksi Ruotsissa on ollut vuodesta 1999 täydellinen seksin ostamiskielto.
Paritukseen liittyy usein ihmiskauppaa. Tällä viikolla uutisoitiin rikosvyyhdistä, jossa oli seksipalvelusivusto netissä. 3:a suomalaismiestä epäillään jutussa, johon liittyy ihmiskauppaa.
Parittajat voivat ohjailla seksityöläisiä myös vaikka ulkomailta.
Seksikaupassa liikkuu Suomessa yli 100 miljoonaa euroa vuodessa.
Mansikkatilat eivät pärjää ilman ulkomaista työvoimaa
Mansikkatiloilla ei ole montaa suomalaista poimijaa. Tilojen täytyy käyttää ulkomaista työvoimaa. Suurin osa poimijoista tulee tällä hetkellä Ukrainasta, Venäjältä ja Valko-Venäjältä.
Esimerkiksi Ukrainassa keskipalkka on noin 200 - 300 euroa. Marjatilalla Suomessa voi tienata 2 vuoden palkan kesän aikana. Parhaana päivänä poimija kerää 100 - 200 kiloa mansikoita.
Maatalouden kausitöihin tarvitaan Suomessa 10 000 - 15 000 työntekijää joka vuosi. Suurin osa on töissä marjatiloilla.
Huijauksia on taas liikkeellä sähköpostissa

Keskuskauppakamari varoittaa firmoja sähköpostin huijausviesteistä. Viesteissä pyydetään tekemään maksusuorituksia tai niillä kalastellaan kirjautumistunnuksia.
Viestejä on tullut varsinkin firmojen talousosastoille.
Viestien uskottavuutta lisää se, että lähettäjäksi on merkitty tuttu henkilö. Viestejä voi tulla esimerkiksi ylemmän johdon nimissä.
Huijarit ovat liikkeellä erityisesti kesällä, koska firmoissa voi olla uusia työntekijöitä.
Uusi-Seelanti vähentää aseita

Uuden-Seelannin asukkaat ovat alkaneet luopua omista aseista. Kyseessä on takaisinosto-ohjelma. Sen tarkoituksena on hävittää puoliautomaattiset ampuma-aseet koko maasta.
Aseista luopuminen on seurausta Christchurchin moskeija-ampumisista maaliskuussa. Silloin kuoli 51 muslimia. Iskujen jälkeen Uusi-Seelanti alkoi kiristää aselakeja pikavauhtia.
Aseiden ostotilaisuuksia on yli 200 ympäri maata. Tilaisuuksista ensimmäinen järjestettiin lauantaina Christchurchissa ampumisen tapahtumapaikalla.