Lauantai 13.8.2022

TV:n selkouutisilla on kesätauko 6.6.–12.8.
Lue ja kuuntele radiolähetys tästä.

Suomalaisten suhde Venäjään

Mielenosoittajia Helsingissä senaatintorilla protestoimassa Venäjän sotatoimia Ukrainassa vastaan. Henkilöllä kyltti, jossa lukee:
Mielenosoitus Helsingissä maaliskuussa. Kuva: Juho Liukkonen / Yle

Suurin osa suomalaisista ei usko, että Suomen ja Venäjän suhteet paranevat pian. Näin kertoo uusi kyselytutkimus.

Noin 75 prosenttia suomalaisista ajattelee, että Suomen ja Venäjän suhteet eivät parane seuraavien 10 vuoden aikana.

Kunnallisalan kehittämissäätiön kyselyyn vastasi yli 1000 suomalaista.

Hyökkäys Salman Rushdieta vastaan

Salman Rushdie seisoo valokeilassa tummaa taustaa vasten.
Salman Rushdie. Kuva: Olivier Douliery / AOP

Kirjailija Salman Rushdieta vastaan on hyökätty. Rushdie loukkaantui pahasti ja on sairaalassa.

Rushdieta vastaan hyökättiin perjantaina New Yorkissa. Hyökkäys tapahtui puhetilaisuudessa, jossa myös Rushdie esiintyi.

Hyökkääjä on 24-vuotias mies. Hän hyökkäsi Rushdien kimppuun ja löi Rushdieta puukolla. Poliisi otti miehen kiinni.

Rushdie julkaisi yli 30 vuotta sitten kirjan Saatanalliset säkeet. Iranin uskonnollinen johtaja oli sitä mieltä, että kirja pilkkaa jumalaa. Hän käski islaminuskoisia tappaamaan Rushdien.

Räjähdys Vantaalla

Poliisit lakaisevat lasinsiruja kerrostalon pihalla Vantaalla räjähdysonnettomuuden jälkeen.
Räjähdys tapahtui kerrostaloasunnossa Myyrmäessä, Vantaalla. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Vantaalla on tapahtunut lauantaina räjähdys. Räjähdys tapahtui kerrostaloasunnossa Vantaan Myyrmäessä.

Yksi ihminen loukkaantui räjähdyksessä. Hänet vietiin sairaalaan.

Poliisi sanoo, että räjähdyksen aiheuttivat ehkä kemikaalit. Kemikaalit räjähtivät, kun niitä käsiteltiin asunnossa.

Poliisi tutkii vielä asiaa.

Naisten protesti Afganistanissa

Kaksi miestä kävelee morsiusliikkeen ohi. Liikeen mainoskuvissa olevilta naisiltä on maalattu mustaksi silmät ja suut.
Naisten tilanne on huonontunut Afganistanissa, sen jälkeen kun Taliban tuli valtaan. Kuva: Stringer / EPA

Ääriliike Taliban on estänyt naisten protestin Afganistanissa.

Monta kymmentä naista kokoontui Afganistanin pääkaupunkiin Kabuliin. He vaativat leipää, työtä ja vapautta.

Taliban-taistelijat ajoivat naiset pois ja hakkasivat heitä. Ääriliike Taliban otti vallan Afganistanissa vuosi sitten.

Euroopan kuivuus

Tulimeri metsässä pimeällä, puunrunkoja erottuu tulen loimotusta vastaan.
Tuli polttaa maastoa ja metsää Ranskassa. Kuva: Gironden palokunta / EPA

Monissa Euroopan maissa on nyt kuivaa. Kuiva sää on aiheuttanut paljon ongelmia.

Ranskassa on iso maastopalo. Maastopalo on 40 kilometriä leveä. Sammuttajia on tullut monista Euroopan maista.

Britanniassa ihmisten pitää vähentää veden käyttöä, koska maassa ei ole ollut näin kuivaa 50 vuoteen. Monilla paikoilla ihmiset eivät saa kastella puutarhaa tai pestä autoa.

Sää

sääkartta

Sunnuntai on Suomessa lämmin päivä. Lämpötila on 20-28 astetta melkein koko Suomessa, vain Lapissa on vähän viileämpää.

Sunnuntai on myös poutainen, vettä ei sada. Aurinko paistaa suuressa osassa maata.

Maanantaina sää lämpenee myös Lapissa. Alkuviikko on lämmin koko maassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä