Lauantai 14.11.2020 (radio)


Sisäministeri Ohisalon kommentit

Maria Ohisalo.
Sisäministeri Maria Ohisalo. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Sisäministeri Maria Ohisalo on puhunut nuorten väkivaltarikoksista. Ohisalo oli television Ykkösaamu-ohjelman vieras lauantaina.

Nuorten väkivaltarikoksista on kirjoitettu lehdissä paljon. Poliisi arvioi, että Helsingissä liikkuu yli 100 väkivaltaista nuorta.

Ohisalon mielestä aikuisten pitää huolehtia siitä, että nuoret eivät kiinnostu rikollisesta elämästä. Poliisi on jo saanut lisää rahaa, jotta se voi auttaa nuoria paremmin. Lisäksi lastensuojeluun tarvitaan lisää rahaa, Ohisalo sanoo.

Väkivaltaisten nuorten joukossa on myös maahanmuuttajataustaisia nuoria. Sisäministeri Ohisalon mielestä maahanmuuttajanuoret pitää saada suomalaiseen yhteiskuntaan mukaan. Se onnistuu paremmin, jos rasismi ja syrjintä saadaan loppumaan, Ohisalo sanoo.

Suomen uudet koronaluvut

Työntekijöitä Helsingin Messukeskuksen drive-in-testauspisteellä lokakuussa.
Suomen tehdään paljon koronatestejä. Kuva: Silja Viitala / Yle

Suomessa on 244 uutta koronatartuntaa.

Koronatartuntoja on jo jonkin aikaa löydetty yli 200 päivässä.

Suomesta on löydetty yhteensä yli 19 000 koronatartuntaa.

Suomessa koronavirus on levinnyt hitaammin kuin muissa Euroopan maissa.

Hyvän koronatilanteen syyt

ihmisiä jonottamassa kahvia
Koronaa tai ei, suomalaiset eivät mene toisten lähelle. Kuva: Marja Väänänen / Yle

Asiantuntijat ovat miettineet, miksi koronatilanne on Suomessa parempi kuin muissa Euroopan maissa. Tässä joitakin syitä, joita asiantuntijat ovat löytäneet:

Suomi on Euroopan laidalla, vähän kuin saari. Tänne on vähän liikennettä muista maista.

Suomessa on myös vähän asukkaita, ja he ovat tottuneet pitämään etäisyyttä. Toisten lähelle ei mennä.

Myös etätyö kotona sopii suomalaisille. Muissa maissa ihmiset haluavat olla samassa paikassa toisten kanssa.

Yksi syy Suomen hyvään koronatilanteeseen on Kela. Kela korvaa, jos työntekijä ei saa palkkaa karanteenin takia. Siksi ihmiset voivat oikeasti jäädä pois töistä, jos esimerkiksi perheessä on koronaa.

Suomalaiset myös luottavat viranomaisiin. Siksi täällä noudatetaan koronaohjeita.

Nenäpäivän hyvä tulos

Nenäpäivän juontajat iloitsevat rahankeräyspotista muusikoita taustallaan.
Nenäpäivä-ohjelma oli tv:ssä perjantaina. Kuva: Riikka Vaahtera / Nenäpäivä-säätiö

Nenäpäivä-keräys on onnistunut hyvin. Rahaa kerättiin perjantaina yli 3,3 miljoonaa euroa.

Nenäpäivää vietettiin Ylen kanavilla, esimerkiksi TV1:ssä. Nenäpäivä-ohjelman aikana katsojilla oli mahdollisuus lahjoittaa rahaa.

Rahat käytetään maailman lasten hyväksi. Tänä vuonna lapsia autetaan Afrikassa, Aasiassa ja Etelä-Amerikassa. Suomalaiset avustusjärjestöt vievät avun perille.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä