Lauantai 14.1.2023
Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".
1.Kuka on Suomen elinkeinoministeri?
Oikea vastaus:
Mika Lintilä.
2.Mistä riippuu sähkön hinnan tulevaisuus?
Oikea vastaus:
Siitä, kuinka kauan Venäjän hyökkäys Ukrainassa kestää.
3.Mistä mistä ministeri kiittää suomalaisia?
Oikea vastaus:
Siitä, että sähköä on säästetty.
4.Mikä on USA:n hävittäjämyynnin tarkoitus?
Oikea vastaus:
Saada Turkki hyväksymään Suomen ja Ruotsin jäsenyydet puolustusliitto Natossa.
5.Kuinka paljon Suomeen tilattiin alkoholia ulkomailta toissa vuonna?
Oikea vastaus:
33 miljoonaa litraa.
6.Miksi veroja alkoholista halutaan periä tilaajilta?
Oikea vastaus:
Alkoholin verkkokaupoilta veroja on ollut vaikea saada.
7.Mihin sairauksiin liikkumattomuus voi johtaa?
Oikea vastaus:
Tyypin 2 diabetekseen ja sydänsairauksiin.
8.Mikä on UKK-instituutti?
Oikea vastaus:
Terveysliikunnan tutkimuskeskus.
9.Onko kouluruoka muuttunut paljon? Perustele.
Oikea vastaus:
Ei. Mistään raaka-aineesta ei ole tarvinnut kokonaan luopua.
10.Mitä hintojen nousu merkitsee kunnille?
Oikea vastaus:
Kunnat maksavat ruoasta aiempaa enemmän.