Lauantai 14.1.2023 (radio)

Sähkö

Mika Lintilä.
Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) kiittelee suomalaisia sähkötalkoista. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Elinkeinoministeri Mika Lintilä sanoo, että Suomessa ei ehkä tarvita tahallisia sähkökatkoja sähkön riittämiseksi. Myös sähkön hinta ei ehkä nouse lisää. 

Lintilä sanoi Ylen Ykkösaamussa, että epävarmuus jatkuu kuitenkin niin kauan, kuin Venäjä hyökkää Ukrainassa.

Lintilä kiittää suomalaisia siitä, että meillä on säästetty sähköä. Lintilän mielestä säästötalkoot ovat edelleen tärkeä asia.

Hävittäjät, Turkki ja Nato

Hävittäjä lentää taivaalla.
Romanian ilmavoimien F-16 -hävittäjä Nato-harjoituksessa Mustallamerellä vuonna 2021. Kuva: Robert Ghement / EPA

USA myy ehkä F-16-hävittäjiä Turkille. Presidentti Joe Bidenin hallinto aikoo pyytää kongressilta luvan myyntiin. Asiasta kertoo sanomalehti Wall Street Journal. 

Lehden tiedot perustuvat hallintolähteisiin, mutta nimiä ei kerrota. Lehti kertoo, että tarkoitus on saada Turkki hyväksymään Suomen ja Ruotsin jäsenyydet puolustusliitto Natossa.

Kongressi on pohtinut aseiden myyntiä Turkille jo yli vuoden.

Verot alkoholista

Tullivirkailija kantaa alkoholituotteita.
Tullivartija luetteloi ulkomailta tilattuja alkoholijuomia Tullin varastossa Helsingissä marraskuussa 2022. Kuva: Tulli

Valtio menettää noin 100 miljoonaa euroa veroja alkoholista, joka ostetaan ulkomailta verkkokaupasta. Verottaja kertoo, että vain noin prosentti tilausalkoholin veroista maksetaan Suomeen. 

Korona-aika lisäsi alkoholin tilaamista ulkomailta. Vuonna 2021 ulkomailta tilattiin lähes 33 miljoonaa litraa alkoholia.

Valtio haluaa, että suomalaiset tilaajat maksavat verot alkoholin verkkokaupasta. Aiemmin veroja yritettiin saada ulkomaiden verkkokaupoilta.

Verkkokaupat ovat siirtäneet alkoholiverojen maksua enemmän ostajille.

Liikkumattomuus

Ikäihmisten liikuntasuosispyramidi
Kuva: Vireyttä liikkumalla. Viikoittainen liikkumisen suositus yli 65-vuotiaille. UKK-instituutti, 2019.

UKK-instituutti laskee, että suomalaisten liikkumattomuus aiheuttaa joka vuosi yli 3 miljardin euron kustannukset. Olematon liikunta lisää riskiä tyypin 2 diabetekselle ja sydänsairauksille.

Laskelmissa ovat mukana esimerkiksi terveydenhuollon kulut ja tuloverojen menetykset.

UKK-instituutti on terveysliikunnan tutkimuskeskus Tampereella.

Kouluruoka

Kuvassa ruoka linjastolla.
Kuva: Petri Kuikka / Yle

Kouluruoka on lähes samanlaista kuin ennenkin, vaikka hinnat ovat nousseet. 

Koulujen ruokalistat ovat muuttuneet vain vähän. Esimerkiksi tuoreen kalan tilalla tarjotaan välillä pakastekalaa, mutta mistään raaka-aineesta ei ole tarvinnut kokonaan luopua.

Kunnat kuitenkin maksavat ruosta aiempaa enemmän.

Esimerkiksi Tampereella kouluruoan hinta on noussut 7,3 prosenttia ja Oulussa 3,8 prosenttia.

Sää

Suomen sääkartta.
Kuva: Yle

Sunnuntaina lunta sataa maan etelä- ja keskiosassa. Etelässä ja lännessä osa sateesta on vettä tai räntää. 

Sunnuntai on tuulinen. 

Etelässä on vähän plussaa, Lapissa pakkasta 2 asteesta Ylä-Lapin 21 asteeseen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Eduskuntavaalit 2023 selkosuomeksi

Kaksi naista ja kaksi miestä vierekkäin seinää vasten.

Mohor Banerjee, Janica Hirvenkivi ja Petri Strömberg keskustelevat Tuukka Lukinmaan kanssa.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä