Lauantai 14.9.2019 (radio)

Lennokki-isku

Öljykenttä hämärässä. Poraustornista nousee suuri liekki.
Öljy-yhtiö Aramcon öljykenttää Saudi-Arabian itäosassa. Kuva: Ali Haider / EPA

Saudi-Arabian 2 öljynjalostamoon on tehty iskuja. Iskut tehtiin drooneilla eli lennokeilla.

Jemenin huthiarmeija sanoo, että he ovat iskujen takana. Huthit kertovat, että he iskivät saudikohteisiin yhteensä 10 lennokilla.

Iskut tehtiin Saudi-Arabian valtiollisen öljy-yhtiön Aramcon tuotantolaitoksiin. Iskut sytyttivät laitoksissa myös tulipaloja.

Bahaman myrskyt

Freeportin kaupungissa Bahamasaarilla selviteltiin hurrikaani Dorianin aiheuttamia tuhoja 8. syyskuuta 2019.
Bahamasaarilla raivataan yhä tuhoja, jotka hurrikaani Dorian aiheutti. Kuva: Cristobal Herrera / Epa

Bahamaa lähestyy uusi trooppinen myrsky.

Humberto-myrsky lähestyy Bahamaa, ja se voi vielä voimistua hurrikaaniksi, sanoo USA:n hurrikaanikeskus.

Edellisen kerran Bahamalle iski hurrikaani vajaat 2 viikkoa sitten. Dorian-myrskyssä kuoli ainakin noin 50 ihmistä. Kuolleiden määrä voi nousta, koska noin 1300 ihmistä on vielä kateissa.

Espanjan tulvat

Itä-Espanjan Alicantessa autot jäivät veden alle rankkasateiden ja niiden laukaisemien kovien tulvien takia 12. syyskuuta 2019.
Espanjassa Alicantessa Itä-Espanjan Alicantessa autot jäivät tulvaveden alle. Kuva: Epa / Morell

Espanjassa ainakin 5 ihmistä on kuollut tulvissa. Tulvat johtuvat viime päivien rankkasateista Espanjan itä- ja eteläosissa.

Noin 3500 ihmistä on evakuoitu kodeistaan. Tulvien takia teitä ja siltoja on romahtanut. Tulvavesi on myös vienyt mukanaan esimerkiksi autoja.

Suomen kansalaisuus

Suomen ja Euroopan Unionin passi.
Suomen kansalaisella on Suomen passi. Kuva: Timo Jaakonaho / Lehtikuva

Suomen kansalaisuuden sai viime vuonna entistä harvempi.

Suomen kansalaisuuden sai viime vuonna noin 9200 ulkomaalaista. Se on noin 25 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna, kertoo Tilastokeskus.

Vuosi 2017 oli ennätysvuosi. Silloin Suomen kansalaisuuden sai noin 12 200 ulkomaalaista.

Viime vuonna eniten Suomen kansalaisuuksia myönnettiin venäläisille, somalialaisille, irakilaisille ja virolaisille.

Nokka kohti etelää

Isokokoiset kurjet ovat suurena parvena lentäessään vaikuttavan näköisiä.
Kurkiparvi. Kuva: Antti Haavisto/Yle

Lintujen syysmuutto on nyt vilkasta.

Lintujärjestö Birdlife Suomi kertoo, että esimerkiksi kurkien muutto alkaa pian.

Kurjet ovat jo kerääntyneet isoiksi parviksi. Esimerkiksi Muhoksella lähellä Oulua yli 10 000 kurkea odottaa hyvää muuttosäätä.

Myös monet pikkulinnut tekevät lähtöä. Aamuisin näkee paljon esimerkiksi peippoja ja rautiaisia muuttomatkalle lähdössä.

Kuukauden pelaaja

Teemu Pukki kuvassa
Teemu Pukki on Norwichin hyökkääjä. Kuva: AOP

Suomalainen jalkapalloilija Teemu Pukki on valittu Englannin Valioliigan kuukauden pelaajaksi.

Teemu Pukki valittiin Englannin Valioliigan elokuun parhaaksi pelaajaksi. Pukki teki elokuussa 5 maalia Valioliigan otteluissa.

Teemu Pukki pelaa ensimmäistä kautta Valioliigassa. Hän pelaa hyökkääjänä Norwichin joukkueessa.



Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä