Lauantai 15.1.2022 (radio)

Itävallan koronarokotuspakko

Pakollisten koronarokotusten vastustajia mielenosoituksessa Itävallassa.
Itävallassa on osoitettu mieltä rokotuspakkoa vastaan. Tämä kuva on mielenosoituksesta viime marraskuussa. Kuva: Christian Bruna / EPA

Itävallassa tuhannet ihmiset ovat osoittaneet mieltään koronarokotuspakkoa vastaan.

Itävallan parlamentti äänestää ensi viikolla yleisestä rokotuspakosta ensimmäisenä maana Euroopassa.

Kaikilla itävaltalaisilla on oltava koronarokotus helmikuun alusta lähtien. Jos ihminen kieltäytyy rokotuksesta, hän voi saada sakkoa.

Itävallassa moni epäilee, onko rokotuspakosta hyötyä, kun koronaviruksen omikron-muunnos leviää niin nopeasti.

Gotlannin puolustus

Kartalla Ruotsille kuuluva Gotlannin saari Itämeressä.
Kuva: Harri Vähäkangas / Yle

Ruotsi vahvistaa sotilasvoimia Gotlannin saarella.

Ruotsin yleisradio SVT kertoo, että Gotlantiin on tuotu lisää sotilaita ja sotilasajoneuvoja.

Ruotsi vahvistaa Gotlannin puolustusta, koska Venäjä on tuonut Itämerelle sotilasaluksia viime päivinä.

Venäjän ja lännen välit ovat pitkään olleet kireät Ukrainan tilanteen takia.

Haamulennot

Lufthansan koneita Frankfurtin kentällä
Lufthansan lentokoneita Frankfurtin lentokentällä. Kuva: Armano Babani / EPA

Euroopassa lennetään tuhansia lentoja tyhjillä lentokoneilla.

Useat eurooppalaiset lentoyhtiöt lentävät talvella tyhjillä koneilla., koska ne haluavat säilyttää niille elintärkeät nousu- ja laskuajat Euroopan lentokentillä. Esimerkiksi saksalainen Lufthansa aikoo lentää tänä talvena 18 000 haamulentoa eli lentoa ilman matkustajia.

Euroopan komissio sanoo, että tyhjät lennot ovat haitallisia ympäristölle ja taloudelle.

Aluevaalien ennakkoäänestys

Henkilö ennakkoäänestyspaikalla Mikkelissä kauppakeskus Stellassa. Taustalla vaalivirkailijoita.
Ennakkoäänestyspaikka kauppakeskuksessa Mikkelissä. Kuva: Juho Liukkonen / Yle

Aluevaalien ennakkoäänestys ulkomailla päättyy tänään. Kotimaassa ennakkoäänestys jatkuu tiistaihin saakka.

Ennakkoon voi äänestää myös viikonloppuna. Ennakkoäänestyspaikoja on yhteensä 900. Äänestää voi vapaasti missä tahansa niistä.

Ennakkoääniä on annettu jo yli puoli miljoonaa. Innokkaimmin on äänestetty Etelä-Savossa.

Revontulia yötaivaalla

Revontulet loistavat vihreänä Saimaan yllä tammikuussa 2022.
Revontulet leiskuivat viime yönä Saimaan yllä. Kuva: Kalle Purhonen / Yle

Tänä viikonloppuna voi nähdä revontulia yötaivaalla.

Tavallisesti revontulia näkee pohjoisessa, mutta nyt niitä voi nähdä myös Etelä-Suomessa. Viime yönä revontulia nähtiin esimerkiksi Lappeenrannassa, Jyväskylässä, Haminassa, Raumalla ja Helsingissä.

Ilmatieteen laitos kertoo, että avaruussää on nyt sellainen, että revontulia voi nähdä etelässä myös ensi yönä eli lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.

Sunnuntain sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Huomenna sunnuntaina Lapissa sataa lunta. Päivällä maan länsiosassa tihuttaa vettä.

Lämpötila on miinus viiden ja plus kolmen asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä