Lauantai 15.12.2018 (radio)


Trafin palveluja on avattu

Uusia autoja vantaalaisessa autoliikkeessä.
Trafin sähköiset reksteröintipalvelut ovat tärkeitä autokaupalle. Kuva: Sasha Silvala / Yle

Osa Trafin sähköisistä palveluista on taas avattu. Palvelut ovat olleet kiinni melkein viikon.

Trafi on Liikenteen turvallisuusvirasto. Trafin sähköinen palvelu suljettiin, koska ihmisten tiedot eivät olleet siellä turvassa.

Nyt on avattu uudelleen esimerkiksi rekisteröintipalvelut, jotka ovat tärkeitä autokaupalle. Osa Trafin sähköisistä palveluista on vielä kiinni.

Rikollinen jäi kiinni

Keskusrikospoliisin julkaisemat kuvat etsintäkuulutetuista.
Poliisi etsii näitä ihmisiä. Kellokumpu (ylhäällä vasemmalla) jäi nyt kiinni. Kuva: Keskusrikospoliisi

Suomen poliisi on pidättänyt vaarallisen rikollisen. Poliisi otti kiinni Jani Kellokummun Orimattilassa, Etelä-Suomessa. Myös Ruotsin poliisi on etsinyt Kellokumpua.

Tiedetään, että Kellokumpu on tappanut yhden ihmisen. Nyt epäillään, että hän on myös vastuussa yhden ihmisen kuolemasta Pohjois-Ruotsissa.

Poliisi sai Kellokummun kiinni takaa-ajon jälkeen. Ensin Kellokumpu lähti poliisia pakoon autolla. Sitten hän juoksi metsään.

Kellokummun pidätys onnistui, koska Suomen ja Ruotsin poliisit tekivät hyvää yhteistyötä.

Operaatio Lumihiutale alkoi

Autoliiton väki poseeraa kameralle Operaatio Lumihiutaleen startissa Kemissä.
Pohjois-Suomen Operaatio Lumihiutale alkoi Kemissä. Kuva: Antti Ullakko

Autoteillä on alkanut Operaatio Lumihiutale. Autoliitto järjestää operaation aina joulunaikaan.

Operaation idea on, että autoilijat saavat apua, jos heille tulee ongelmia auton kanssa matkan aikana. Apua antavat vapaaehtoiset auttajat.

Autoilijat voivat tilata apua puhelimella. Autoilijat voivat tarvita apua, jos esimerkiksi bensa loppuu kesken matkan.

Operaatio Lumihiutale jatkuu tammikuun 1. päivään saakka.

Suodatinkahvi on suosittua

Melitta Bentzin ensimmäinen kaupallinen kahvinsuodatin rekisteröitiin 1908.
Tästä alkoi suodatinkahvin historia vuonna 1908. Kuva: Melitta Zentralgesellschaft mbH & Co. KG

Suomalaiset juovat paljon suodatinkahvia. 57 prosenttia suomalaisista kahvinjuojista haluaa vain suodatinkahvia.

Kahviasiantuntija Karoliina Mäkelä sanoo, että suodatinkahvia on helppo tehdä. Siksi suodatinkahvia juodaan paljon.

Kahvinkeitin tuli kaikkien suomalaisten keittiöihin 50 vuotta sitten. Kahvinkeittimessä kahvi valmistetaan suodatinpussin avulla.

Suodatinkahvi syntyi jo 110 vuotta sitten Saksassa. Suodatinkahvin keksi rouva Melitta Benz.

Benz halusi tarjota naapurinrouville hyvää kahvia. Siksi hän pani kahvijauheen imupaperiin ja imupaperin peltipurkkiin, jonka pohjaan hän teki reikiä. Sitten hän kaatoi veden imupaperin läpi.

Idea oli niin hyvä, että Melitta Benz perusti firman vuonna 1908. Vielä nykyään monet suomalaiset valmistavat suodatinkahvin Melitta-suodatinpusseilla.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä