Lauantai 15.2.2020 (radio)


Koronavirus tappoi Ranskassa

Suojamaskiin pukeutunut lentokenttävirkailija Bangkokin kansainvälisellä lentoasemalla.
Ihmiset varovat koronavirusta esimerkiksi hengityssuojaimen avulla. Kuva: Mladen Antonov / AFP

Yksi ihminen on kuollut koronavirukseen Ranskassa. Tämä on ensimmäinen koronaviruskuolema Aasian ulkopuolella.

Kuollut oli kiinalainen turisti, joka oli jo melko vanha. Hän joutui Ranskassa sairaalaan koronaviruksen takia.

Kiinassa koronavirus on tappanut jo yli 1500 ihmistä. Lisäksi Filippiineillä, Hongkongissa ja Japanissa on kuollut yksi ihminen koronavirukseen.

Koronavirus on levinnyt Kiinassa joulukuusta lähtien. Koronavirus lähti leviämään Wuhanin alueelta. Jo melkein 70 000 kiinalaista on saanut koronavirustartunnan.

Koronaviruksen oireet ovat samanlaisia kuin flunsassa. Oireita ovat esimerkiksi yskä ja kuume. Koronavirus on vaarallinen ihmisille, joilla on myös muu sairaus, esimerkiksi astma tai sydänsairaus.

THL kertoo selkokielellä koronaviruksesta

Linnut palaavat aikaisin

Hanhien lentoonlähtö.
Hanhiparvi. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Lintujen kevätmuutto on alkanut aikaisin. Monet linnut palaavat etelästä takaisin Suomeen jo nyt helmikuussa eli paljon aikaisemmin kuin tavallisesti. Syy on lämmin sää.

Etelä-Suomessa on nähty jo isoja joutsenparvia. Yhdessä parvessa voi olla jopa 100 joutsenta. Yleensä joutsenet palaavat Suomeen vasta maaliskuussa tai huhtikuussa.

Tällä viikolla myös ensimmäiset metsähanhet ovat palanneet Suomeen. Hanhien kevätmuutto on viime vuosina siirtynyt aikaisemmaksi kuin ennen.

Myrsky iski Eurooppaan

Rakennusmiehet rakentavat tulvaesteitä Mytholmroydissa.
Englannissa rakennettiin suojamuuria Dennis-myrskyä vastaan. Kuva: Adam Vaughan / AOP

Kova talvimyrsky on iskenyt Eurooppaan. Myrsky on saanut nimen Dennis.

Myrsky tuli Atlantin valtamereltä ja iski ensin Islantiin. Myrskytuuli oli niin kova, että se irrotti kattoja taloista.

Viikonloppuna myrsky riehuu etenkin Irlannissa ja Britanniassa. Britanniassa on esimerkiksi peruttu monta sataa lentoa myrskyn takia.

Myrsky tuo kovan tuulen lisäksi myös sateita. Britanniassa voi yhden päivän aikana sataa yhtä paljon vettä kuin tavallisesti yhdessä kuukaudessa.

Dennis-myrsky vaikuttaa viikonloppuna koko Euroopan säähän.

Suomessa tuulee kovaa

Sunnuntain varoituskartta.
Sunnuntaina varoitetaan kovasta tuulesta ja lumesta pohjoisen autoteillä. Kuva: Matti Huutonen / Yle

Sunnuntaina myös Suomessa tuulee kovaa.

Ilmatieteen laitos varoittaa myrskytuulesta merellä. Suomen Vaasan ja Ruotsin Uumajan väliltä on peruttu laivavuoroja.

Sunnuntaina Suomeen tulee myös sateita. Etelässä sataa vettä, ja Lapissa sataa lunta.

Lapissa on jo nyt paksusti lunta, ja sunnuntaina lunta voi tulla 20 senttimetriä lisää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä