Lauantai 15.5.2021 (radio)

Elpymispaketti

Eduskunnan tukipaketti työskentely
Perussuomalaisten kansanedustaja Sebastian Tynkkynen puhui yli kahdeksan tuntia eduskunnan elpymispakettikeskustelussa. Kuva: Jouni Immonen / Yle

Eduskunta on lopettanut keskustelun EU:n elvytyspaketista. Keskustelu loppui yöllä. Perussuomalaisten kansanedustajat käyttivät paljon pitkiä puheenvuoroja, ja siksi keskustelu kesti monta päivää.

Eduskunnan seuraava täysistunto on ensi tiistaina. Eduskunta äänestää elpymispaketista todennäköisesti tiistaina.

Hallitus haluaa, että Suomi hyväksyy elvytyspaketin. Oppositiopuolue perussuomalaiset vastustaa elvytyspakettia.

EU:n elvytyspaketti on 750 miljardia euroa. Euroopan unioni aikoo antaa rahaa EU-maille, jotka ovat kärsineet koronaviruksesta.

Koronaluvut

Koronatestiä otetaan Tyksin drive in -testauspisteellä.
Koronatestiä otetaan Tyksin drive in -testauspisteellä. Kuva: Mikael Soininen / Tyks

Suomessa on 192 uutta koronatartuntaa. 2 viikon aikana uusia tartuntoja on ollut noin 3000. Tämä on 390 vähemmän kuin 2 viikkoa sitten.

Suomessa on ollut nyt yhteensä vähän alle 90 000 koronatartuntaa.

Nuorten juhlat

Poliisiauto Helsingissä. 3.3.2021.
Poliisiauto. Kuvituskuva. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Poliisi lopetti noin 200 nuoren juhlat Lahdessa. Nuoret juhlivat Lahden satamassa perjantaina illalla. Nuoria oli esimerkiksi suljettujen ravintoloiden terasseilla ja talojen katoilla.

Alueella sattui myös ainakin 1 pahoinpitely. Lahdessa on voimassa rajoitus, joka kieltää yli 6 ihmisen kokoontumisen. Syynä on huono koronatilanne.

Kiinan Mars-mönkijä

Tulipyrstöinen raketti nousemassa taivaalle.
Marsiin laskeutuminen on osa Kiinan kunniahimoista avaruusohjelmaa. Tianwen-1:tä kuljettanut Pitkä marssi -kantoraketti lähti Wenchangista Kiinasta viime heinäkuussa. Kuva: EPA

Kiinan mönkijä on laskeutunut Mars-planeetan pinnalle.

Mönkijä on robottiauto. Mönkijässä on 6 pyörää, joilla se liikkuu Marsin pinnalla. Mönkijä toimii aurinkovoimalla.

Mönkijä kerää ja tutkii kiviä, joita on Marsin pinnalla. Mönkijä myös etsii Marsista vettä.

Emma-palkinnot

Behm esiintyy Emma-gaalassa.
Behm on putsaamassa pöydän Emma-gaalassa. Kuva: Julius Konttinen / Emma 2021

Perjantai-iltana palkittiin suomalaisia muusikkoja Emma-gaalassa.

Eniten Emma-palkintoja sai muusikko Behm. Behm sai yhteensä 7 Emmaa. Kukaan ei ole ennen saanut näin paljon Emmoja.

Behm oli vuoden artisti ja vuoden tulokas. Myös yleisön mielestä Behm oli vuoden paras suomalainen artisti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä