Lauantai 15.6.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Millaisen tutkimuksen lastenoikeusjärjestö Plan on tehnyt?

Oikea vastaus:

Plan on vertaillut, miten sukupuolten välinen tasa-arvo toteutuu eri maissa.

2.Mitkä maat olivat kärjessä?

Oikea vastaus:

Pohjoismaat eli Tanska, Suomi, Ruotsi ja Norja.

3.Kuinka paljon maailmassa on tyttöjä ja naisia, jotka asuvat maissa, joissa tasa-arvo toteutuu erittäin huonosti?

Oikea vastaus:

Heitä on 1,4 miljardia eli yhteensä 40 prosenttia kaikista maailman tytöistä ja naisista.

4.Kuinka moni maa sai parhaan eli erinomaisen arvosanana?

Oikea vastaus:

Ei yksikään maa.

5.Kuka on valittu vihreiden uudeksi puheenjohtajaksi?

Oikea vastaus:

Maria Ohisalo.

6.Mikä hänen ammattinsa on?

Oikea vastaus:

Hän on nyt sisäministeri. Aiemmin hän oli köyhyystutkija.

7.Millä tavoin Suomen Ilmailuliitto juhlii 100-vuotissyntymäpäiväänsä?

Oikea vastaus:

Ilmailuliitolla on juhlanäytös Turun lentoasemalla. Ohjelmassa on esimerkiksi taitolentoa, pelastushelikoptereita ja muodostelmalentoa.

8.Miksi Suomen ilmavomat aikoo ostaa uusia hävittäjäkoneita?

Oikea vastaus:

Koska vanhat Hornet-hävittäjät poistuvat käytöstä vuoteen 2030 mennessä.

9.Millainen askelmäärä tarvitaan parantamaan iäkkäiden naisten kuntoa ja terveyttä?

Oikea vastaus:

4000 askelta päivässä on tarpeeksi.

10.Miten tämä uusi tutkimus kävelemisestä ja askeleista tehtiin?

Oikea vastaus:

Siinä oli mukana 17 000 naista, jotka olivat noin 70-vuotiaita. Naisten liikkumista seurattiin esimerkiksi askelmittareiden avulla.

11.Miksi tämän tutkimuksen tulos oli tärkeä?

Oikea vastaus:

Siksi että nyt selvitettiin ensimmäistä kertaa, mikä on hyvä askelmäärä päivässä iäkkäille ihmisille.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä