Lauantai 16.10.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Onko koronapassi jo käytössä Suomessa?

Oikea vastaus:

Kyllä on.

2.Mitä koronapassista näkee?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi sen, onko ihminen saanut koronarokotukset.

3.Missä koronapassia voi tarvita?

Oikea vastaus:

Paikoissa, joissa käy paljon ihmisiä, esimerkiksi ravintoloissa, konserteissa ja liikuntatiloissa.

4.Mikä on koronapassin idea?

Oikea vastaus:

Koronarajoituksia ei tarvitse noudattaa, jos asiakkailla on koronapassit.

5.Mistä koronapassin saa?

Oikea vastaus:

Omakanta-palvelusta, joka on osoitteessa kanta.fi.

6.Menettääkö kulttuuriala paljon rahaa ensi vuonna?

Oikea vastaus:

Ei menetä. Hallituspuolueet sopivat, että kulttuurialan rahoja ei pienennetä.

7.Miksi kulttuurialan rahoista tuli riitaa?

Oikea vastaus:

Kulttuuriala saa rahaa Veikkauksen rahapeleistä, ja ne tuottavat vähemmän kuin ennen.

8.Mitä hallituspuolueet sopivat?

Oikea vastaus:

Ne sopivat, että valtio antaa kulttuurialalle lisää rahaa.

9.Minkämaalaisa avaruuslentäjiä ovat taikonautit?

Oikea vastaus:

Kiinalaisia.

10.Kuinka monta taikonauttia nyt on avaruudessa?

Oikea vastaus:

2 miestä ja 1 nainen eli yhteensä 3.

11.Missä päin Suomea on sunnuntaina poutaa?

Oikea vastaus:

Etelässä.

12.Lämpeneekö sää ensi viikon alussa?

Oikea vastaus:

Ei. Ensi viikon alussa sää kylmenee vähän.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Aluevaalit 2022

Graafinen Aluevaalit 2022 -tunnus.

Mistä aluevaaleissa on kysymys?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä