Lauantai 16.10.2021 (radio)


Koronapassi

Tarkastamme koronapassin -kyltti.
Kyltti ravintolan ovella kertoo, että ravintola tarkastaa asiakkaiden koronapassit. Kuva: Silja Viitala / Yle

Koronapassi on otettu käyttöön Suomessa. Koronapassista näkee esimerkiksi, onko ihminen saanut koronarokotukset.

Koronapassia voidaan vaatia paikoissa, joissa on paljon ihmisiä. Esimerkiksi ravintolat, konserttipaikat, liikuntatilat ja museot voivat vaatia asiakkailta koronapassia.

Näissä paikoissa ei tarvitse noudattaa koronarajoituksia, kun koronapassi on käytössä. Esimerkiksi Helsingin yökerhot saavat taas olla auki koko yön, jos ne tarkastavat asiakkaiden koronapassit.

Koronapassi on siis vaihtoehto koronarajoituksille. Koronarajoituksia on Helsingin seudun lisäksi myös esimerkiksi Turun seudulla.

Koronapassin eli koronatodistuksen saa Omakanta-palvelusta. Nettiosoite on kanta.fi.

Kulttuuriala

Iso näyttämö lavalta tyhjään katsomoon
Kulttuurialan avustukset on turvattu ensi vuonna. Kuva: Rinna Härkönen / Yle

Hallituspuolueet ovat sopineet riidan kulttuurialan rahoista.

Hallituspuolueet sopivat perjantaina, että kulttuurialan rahoja ei pienennetä ensi vuonna. Kysymys on kulttuurin, taiteen, tieteen ja nuorisotyön rahoista.

Kulttuuriministeri Antti Kurvinen kertoi aikaisemmin tällä viikolla, että kulttuurialan rahat vähenevät kymmeniä miljoonia euroja. Syynä on se, että Veikkauksen rahapelit tuottavat vähemmän kuin ennen. Rahapelien tuotto käytetään esimerkiksi juuri kulttuurialan hyväksi.

Osa hallituspuolueista kuitenkin vaati, että kulttuurialan rahat pitää turvata. Siksi hallituspuolueet sopivat, että valtio antaa kulttuurialalle lisää rahaa. Näin hallitus korvaa sen, että rahapelien tuotto pienenee.

Taikonautit

Kiina laukaisi miehitetyn Shenzhou 11 –aluksen Jiuquanin keskuksesta.
Kiina on lähettänyt taikonautteja avaruuteen jo monta kertaa. Tämä kuva on vuodelta 2016. Kuva: How Hwee Young / EPA

Kiinan taikonautit ovat päässeet perille Kiinan avaruusasemalle. Taikonautteja on 3, yksi heistä on nainen.

Taikonautit ovat avaruusasemalla puoli vuotta. Tuona aikana taikonautit tekevät myös avaruuskävelyjä.

Kiinan avaruusohjelman päämäärä on lähettää ihmisiä Kuuhun ja Mars-planeetalle.

Sää

sääkartta

Sunnuntai on etelässä poutapäivä, vettä ei sada. Pohjoisessa sataa vielä sunnuntaina, mutta sateet heikkenevät.

Lämpötila on sunnuntaina etelän 8 ja pohjoisen 2 asteen välillä.

Maanantaina sade loppuu melkein kokonaan myös pohjoisessa. Sää kylmenee vähän, ja Lapissa voi maanantaina olla jo vähän pakkasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä