Lauantai 16.11.2019 (radio)


Jalkapallon juhlaa

Teemu Pukki
Teemu Pukki teki 2 maalia perjantain pelissä. Kuva: AOP / Matti Raivio

Suomalaiset ovat juhlineet menestystä jalkapallossa.

Suomi pääsee ensimmäisen kerran miesten jalkapallon Euroopan mestaruuskilpailujen lopputurnaukseen. EM-kilpailut järjestetään ensi kesänä.

Suomen paikka EM-kilpailuissa oli varma, sen jälkeen kun Suomi voitti pelin Liechtensteinia vastaan. Tärkeä peli oli Helsingissä perjantai-iltana.

Peli loppui 3-0. Suomi teki siis 3 maalia. Suomen ensimmäisen maalin teki Jasse Tuominen. Teemu Pukki teki pelissä 2 maalia.

Juhlintaa
Suomalaiset juhlivat voittoa pelin jälkeen. Kuva: Jouni Immonen / Yle

Monet suomalaiset seurasivat jännittävää peliä yhdessä. Esimerkiksi Helsingin Kansalaistorilla oli 5000 ihmistä. Melkein yhtä paljon ihmisiä oli Tampereen Keskustorilla.

Voiton jälkeen alkoivat juhlat. Helsingissä juhlittiin Kauppatorilla.

Tukea lakolle

sateenvarjo jossa lukee isolla lakko ja muita lakkoilijoita
Postilakko alkoi maanantaina 11.11. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Postin työntekijät saavat tukea muiden alojen työntekijöiltä. Postin työntekijät ovat lakossa, koska heillä on riitaa työantajan kanssa esimerkiksi palkasta.

Monet työntekijöiden ammattiliitot ovat ilmoittaneet, että ne aikovat tukea postialan lakkoa. Ammattiliitot aikovat esimerkiksi pysäyttää satamien ja rautateiden tavaraliikennettä.

Tukitoimet alkavat, jos postialan lakko jatkuu. Sunnuntaina jatketaan neuvotteluja, joilla postilakko yritetään lopettaa.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja

Li Andersson Kuopiossa 16.11.209.
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Li Andersson jatkaa vasemmistoliiton puheenjohtajana.

Vasemmistoliiton puoluekokous valitsi puheenjohtajan lauantaina Kuopiossa. Andersson oli ainoa ehdokas.

Andersson on ollut vasemmistoliiton puheenjohtaja vuodesta 2016 alkaen. Hän on 32-vuotias ja kotoisin Turusta.

Vasemmistoliitto on nykyään hallituksessa. Li Andersson on hallituksen opetusministeri.

Etiopian kahvimetsät

Maisema Etiopiassa.
Kahvimetsä Etiopiassa. Kuva: Liselott Lindström / Yle

Monet vaarat uhkaavat maailman kahviviljelmiä. Ilmastonmuutos ja kasvitaudit voivat tuhota kahvipensaita.

Kahviviljelmillä pensaiden perintötekijät eli geenit ovat hyvin samanlaisia. Siksi kasvitaudit voivat levitä helposti.

Tutkijat sanovat, että apu voi löytyä Etiopiasta, Afrikasta. Etiopiassa on villejä kahvimetsiä.

Kahvimetsän puilla on paljon erilaisia geenejä. Siksi kasvitaudit eivät voi tappaa kaikkia puita samalla kertaa.

Kahvimetsistä voi löytyä pelastus, jos kasvitaudit alkavat tuhota kahviviljelmiä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä