Lauantai 16.1.2021 (radio)
Muuntunut koronavirus
Koronavirustestausta Suomen rajoilla pitää lisätä. Lisätestausta tarvitaan, jotta muuntuneen koronaviruksen leviäminen Suomeen voidaan estää. Näin sanoo Helsingin yliopiston virologian professori Olli Vapalahti.
Uusi, muuntunut koronavirus on vaarallinen, koska se tarttuu helposti ja leviää nopeasti.
Pääosa muuntuneista viruksista tulee Suomeen tällä hetkellä Britanniasta, mutta niitä tulee myös muista maista.
Professori Olli Vapalahti sanoo, että Suomessa virusmuunnoksen leivämiseen on vielä mahdollista vaikuttaa. Muunnos ei ole täällä vielä levinnyt yhtä paljon kuin muissa maissa.
Suomessa on tähän mennessä todettu yli 60 koronatartuntaa, jotka virusmuunnos on aiheuttanut.
Suomen koronaluvut
Suomessa on todettu nyt yhteensä yli 40 000 koronavirustartuntaa.
Uusia tartuntoja on raportoitu 190, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Keväästä lähtien Suomessa on tehty yli 2,6 miljoonaa koronavirustestiä.
Intia aloitti rokotukset
Intia on tänään aloittanut koronarokotukset. Elokuun alkuun mennessä Intia aikoo rokottaa 300 miljoonaa ihmistä.
Intian rokotusohjelma on yksi maailman isoimmista, sillä Intiassa asuu yli miljardi ihmistä.
Maailman terveysjärjestö WHO sanoo, että kaikkien maiden pitää nopeuttaa koronarokotuksia. WHO sanoo, että kaikkien maiden pitää aloittaa rokotukset seuraavan sadan päivän aikana.
Maailmassa on nyt raportoitu noin 94 miljoonaa koronavirustartuntaa. Koronaan on kuollut yhteensä yli 2 miljoonaa ihmistä.
Euroopan ympäristöpääkaupunki
Lahti on uusi Euroopan ympäristöpääkaupunki. Lahden vuosi Euroopan ympäristöpääkaupunkina alkoi eilen.
Euroopan ympäristöpääkaupungin pitää toimia esimerkkinä ympäristöasioissa. Lahti aikoo nostaa esiin esimerkiksi sitä, miten keskisuuret kaupungit voivat torjua ilmastonmuutosta.
Lahti on ensimmäinen suomalainen ympäristöpääkaupunki. Ennen Lahtea ympäristöpääkaupunki oli Portugalin pääkaupunki Lissabon.
Sunnuntain sää
Pakkanen lauhtuu huomenna.
Sunnuntaina etelässä ja idässä sataa heikosti lunta. Pohjanmaan rannikolla ja Lapissa paistaa aurinko.
Pakkasta on noin 5 astetta. Länsi-Lapissa pakkasta voi kuitenkin olla 15 astetta.