Lauantai 16.1.2021 (radio)

Muuntunut koronavirus

Helsingin yliopiston zoonoosivirologian professori Olli Vapalahti Meilahdessa Helsingissä 1. joulukuuta 2020.
Professori Olli Vapalahti. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Koronavirustestausta Suomen rajoilla pitää lisätä. Lisätestausta tarvitaan, jotta muuntuneen koronaviruksen leviäminen Suomeen voidaan estää. Näin sanoo Helsingin yliopiston virologian professori Olli Vapalahti.

Uusi, muuntunut koronavirus on vaarallinen, koska se tarttuu helposti ja leviää nopeasti.

Pääosa muuntuneista viruksista tulee Suomeen tällä hetkellä Britanniasta, mutta niitä tulee myös muista maista.

Professori Olli Vapalahti sanoo, että Suomessa virusmuunnoksen leivämiseen on vielä mahdollista vaikuttaa. Muunnos ei ole täällä vielä levinnyt yhtä paljon kuin muissa maissa.

Suomessa on tähän mennessä todettu yli 60 koronatartuntaa, jotka virusmuunnos on aiheuttanut.

Suomen koronaluvut

Koeputkia Messukeskuksen drive-in-koronavirustestausasemalla.
Koeputkia Helsingin Messukeskuksen koronavirustestausasemalla. Kuva: Silja Viitala / Yle

Suomessa on todettu nyt yhteensä yli 40 000 koronavirustartuntaa.

Uusia tartuntoja on raportoitu 190, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Keväästä lähtien Suomessa on tehty yli 2,6 miljoonaa koronavirustestiä.

Intia aloitti rokotukset

Rokotelaatikoita Intiassa.
Koronavirusrokotteita tuotiin eilen Pohjois-Intian Dharamsalaan. Kuva: Sanjay Baid / EPA

Intia on tänään aloittanut koronarokotukset. Elokuun alkuun mennessä Intia aikoo rokottaa 300 miljoonaa ihmistä.

Intian rokotusohjelma on yksi maailman isoimmista, sillä Intiassa asuu yli miljardi ihmistä.

Maailman terveysjärjestö WHO sanoo, että kaikkien maiden pitää nopeuttaa koronarokotuksia. WHO sanoo, että kaikkien maiden pitää aloittaa rokotukset seuraavan sadan päivän aikana.

Maailmassa on nyt raportoitu noin 94 miljoonaa koronavirustartuntaa. Koronaan on kuollut yhteensä yli 2 miljoonaa ihmistä.

Euroopan ympäristöpääkaupunki

Ympäristöpääkaupunki 2021 -juliste Lahdessa.
Kuva: Petteri Bülow / Yle

Lahti on uusi Euroopan ympäristöpääkaupunki. Lahden vuosi Euroopan ympäristöpääkaupunkina alkoi eilen.

Euroopan ympäristöpääkaupungin pitää toimia esimerkkinä ympäristöasioissa. Lahti aikoo nostaa esiin esimerkiksi sitä, miten keskisuuret kaupungit voivat torjua ilmastonmuutosta.

Lahti on ensimmäinen suomalainen ympäristöpääkaupunki. Ennen Lahtea ympäristöpääkaupunki oli Portugalin pääkaupunki Lissabon.

Sunnuntain sää

Talvi talvimaisema pakkanen kuura arboretum tampere luonto ulkoilu lenkkeily
Kuva: Jani Aarnio / Yle

Pakkanen lauhtuu huomenna.

Sunnuntaina etelässä ja idässä sataa heikosti lunta. Pohjanmaan rannikolla ja Lapissa paistaa aurinko.

Pakkasta on noin 5 astetta. Länsi-Lapissa pakkasta voi kuitenkin olla 15 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Muualla Yle.fi:ssä