Lauantai 16.2.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä presidentti Trump haluaa rakentaa?

Oikea vastaus:

Hän haluaa rakentaa muurin USA:n ja Meksikon rajalle.

2.Miksi rakentaminen ei ole onnistunut?

Oikea vastaus:

Presidentti ei ole saanut kongressilta tarpeeksi rahaa muurin rakentamiseen.

3.Mitä hyötyä Trumpille on kansallisesta hätätilasta?

Oikea vastaus:

Sen avulla hän saa lisää valtaa valtion raha-asioissa ja voi niin saada lisää rahaa muurin rakentamiseen.

4.Mitä demokraatit sanovat Trumpin päätöksestä?

Oikea vastaus:

Demokraatit sanovat, että päätös on laiton.

5.Miten Nigerian vaaleille kävi?

Oikea vastaus:

Niitä siirrettiin viikolla eteenpäin.

6.Kuinka paljon asukkaita Nigeriassa on?

Oikea vastaus:

Noin 190 miljoonaa.

7.Mikä elokuva oli paras nuorten elokuvien joukossa Berliinin elokuvajuhlilla?

Oikea vastaus:

Suomalainen elokuva Hölmö nuori sydän.

8.Mistä elokuva kertoo?

Oikea vastaus:

Se kertoo itähelsinkiläisten nuorten rakkaudesta.

9.Kuinka usein Berliinin elokuvajuhlat järjestetään?

Oikea vastaus:

Ne järjestetään joka vuosi.

10.Miksi Ilmatieteen laitos varoittaa nyt jalankulkijoita?

Oikea vastaus:

Kaduilla on jäätä, ja jalankulkija voi kaatua jäisellä kadulla.

11.Missä päin Suomea tuulee kovaa?

Oikea vastaus:

Pohjois-Suomessa.

12.Kannattaako viikonloppuna pysyä sisällä?

Oikea vastaus:

Ei. Sää on lämmin, ja aurinko paistaa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä