Lauantai 16.2.2019 (radio)


Trumpin rajamuuri

Donald Trump
Presidentti Donald Trump. Kuva: Jim Lo Scalzo / EPA

Riita rajamuurista jatkuu USA:ssa.

Presidentti Donald Trump haluaa rakentaa muurin USA:n ja Meksikon rajalle. Presidentti ei ole kuitenkaan saanut kongressilta tarpeeksi rahaa muurin rakentamista varten. Kongressi päättää valtion rahoista.

Perjantaina Trump päätti, että USA:ssa on kansallinen hätätila. Hätätilan syy on Trumpin mielestä se, että Meksikosta tulee USA:han rikollisia ja huumeita. Hätätilan avulla presidentti saa lisää valtaa valtion raha-asioissa, ja niin hän voi saada lisää rahaa muuria varten.

Demokraattipuolue on eri mieltä presidentin kanssa. Demokraatit sanovat, että USA:ssa ei ole oikeasti hätätila. Demokraattien mielestä Trumpin päätös hätätilasta on laiton. On mahdollista, että asia menee vielä oikeuteen.

Nigerian vaalit

Muhammadu Buhari
Nigerian presidentti Muhammadu Buhari vaalitilaisuudessa. Kuva: EPA

Afrikassa Nigeria siirtää vaaleja viikolla eteenpäin. Nigerian piti järjestää lauantaina presidentinvaalit ja parlamenttivaalit.

Nigeria kertoi kuitenkin lauantaina, että vaalit ovat vasta viikon päästä. Vaalijärjestelyt eivät ole vielä valmiita.

Nigerialaiset pelkäävät väkivaltaa vaalien aikana. Terroristijärjestö Boko Haram on tehnyt hyökkäyksiä Pohjois-Nigeriassa 10 vuoden ajan.

Nigeria on iso maa. Asukkaita on noin 190 miljoonaa.

Elokuvapalkinto

Rosa Honkonen ja Jere Ristseppä elokuvassa Hölmö nuori sydän
Rosa Honkonen ja Jere Ristseppä näyttelevät elokuvassa Hölmö nuori sydän. Kuva: Tuffi Films / Uwa Iduozee

Suomalainen elokuva on voittanut palkinnon Berliinin elokuvajuhlilla Saksassa.

Elokuvan nimi on Hölmö nuori sydän. Se oli juhlien paras nuorten elokuva. Juhlilla esitettiin noin 60 elokuvaa, jotka on tehty nuorille.

Hölmö nuori sydän kertoo itähelsinkiläisistä nuorista. Nuoret rakastuvat, ja tyttö tulee raskaaksi.

Elokuvan kirjoittaja on Kirsikka Saari, ja sen ohjaaja on Selma Vilhunen.

Berliinin elokuvajuhlat on tärkeä kansainvälinen elokuvatapahtuma. Se järjestetään joka vuosi.

Liukkaat kadut

mies liukkaalla kadulla
Ilmatieteen laitos varoittaa liukkaista kaduista. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Kadut ovat nyt liukkaita. Kaduilla on paljon jäätä.

Ilmatieteen laitos varoittaa erityisesti jalankulkijoita. Kävelijä voi liukastua ja kaatua jäisellä kadulla. Siksi ihmisten pitää olla varovaisia, kun he liikkuvat ulkona.

Ilmatieteen laitos varoittaa myös kovasta tuulesta Pohjois-Suomessa. Tuuli voi haitata esimerkiksi laskettelijoita.

Muuten viikonlopun ulkoilusää on hyvä. Sää on melko lämmin, ja aurinko paistaa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä