Lauantai 16.3.2019 (radio)


Uuden-Seelannin suru

Asukkaat tuovat muistoviestejä ja kukkia terrori-iskun uhreille.
Ihmiset ovat vieneet kukkia terrori-iskun uhrien muistolle. Kuva: Mick Tsikas / EPA

Uuden-Seelannin asukkaat surevat ihmisiä, jotka kuolivat perjantain terrori-iskussa. Uusiseelantilaiset eivät ymmärrä, miten pienessä ja rauhallisessa maassa voi tapahtua terrori-isku.

Terrori-isku oli järkytys myös Uuden-Seelannin muslimeille. Muslimit sanovat, että heidän ei ole koskaan tarvinnut pelätä Uudessa-Seelannissa. Heitä on aina kohdeltu hyvin.

Terrori-iskun kohteena oli 2 moskeijaa perjantairukouksen aikaan. Ampuja tappoi noin 50 ihmistä. Hän on äärioikeistolainen rasisti.

Uusi-Seelanti aikoo muuttaa aselakeja. Pääministeri Jacinda Ardern sanoo, että aseiden ostaminen tehdään vaikeammaksi.

Myrsky Afrikassa

Idai-sykloni Nasan satelliittikuvassa Mosambikin yllä perjantaina 15. maaliskuuta.
Satelliittikuva Afrikan myrskystä. Kuva: NASA

Kova myrsky on tappanut ihmisiä Afrikassa.

Noin 20 ihmistä kuoli, kun myrsky iski Mosambikiin perjantaina. Jo sitä ennen ihmisiä kuoli rankkasateen takia.

Lauantaina myrsky on kulkenut Mosambikista Zimbabween. Siellä kuoli yli 20 ihmistä. Kuolleita voi olla enemmän, koska monet ovat kadonneet.

Isänpäivän liputus

Suomen lippu.
Liputuspäivänä lippu nostetaan ylös lipputankoon. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Isänpäivä on nyt virallinen liputuspäivä. Isänpäivänä on ollut tapana liputtaa, mutta isänpäivä ei ole ollut virallinen liputuspäivä niin kuin äitienpäivä.

Sisäministeri Kai Mykkänen sanoo, että isänpäivä ja äitienpäivä ovat nyt samanarvoisia liputuspäiviä. Se on viesti siitä, että äiti ja isä ovat nykyään perheessä yhtä tärkeitä.

Isänpäivää vietetään Suomessa marraskuun toisena sunnuntaina. Tänä vuonna isänpäivä on marraskuun 10. päivä.

Lakritsi

Lakritsia.
Lakritsi on hyvää, mutta se ei sovi verenpainepotilaille. Kuva: AOP

Lakritsi on monille ihmisille epäterveellistä. Lakritsi nostaa verenpainetta. Siksi ihmisen ei ole hyvä syödä lakritsia, jos hänellä on korkea verenpaine.

Tutkija Elina Hautaniemi sanoo, että pussillinen lakritsia nostaa verenpainetta yhtä paljon kuin verenpainelääke sitä laskee. Lakritsi voi vaikuttaa verenpaineeseen monta viikkoa.

Lakritsi ei siis sovi verenpainepotilaalle. Mutta terve ihminen voi syödä lakritsia joskus, jos hänellä on normaali verenpaine.

Sää

autoja loskaisella kadulla
Lämpötila on nyt plussan puolella. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Sää on sateista. Sunnuntaina etelässä voi sataa vettä, ja maanantaina pohjoisessa voi sataa räntää.

Lämpötila on plussan puolella melkein koko maassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä