Lauantai 16.5.2020 (radio)

Pakolaislapsia Suomeen

Lapset telttansa ulkopuolella Morian pakolaisleirillä Lesboksella
Lapsia Morian pakolaisleirillä Kreikassa. Kuva: Orestis Panagiotou / EPA

Suomeen tulee ensi kuussa pakolaislapsia Kreikasta.

Suomeen tulee 25 lasta kesäkuussa ja heinäkuussa saman verran. Lapset tulevat Kreikan pakolaisleireiltä.

Jokaiselle lapselle tehdään terveystarkastus Kreikassa ja Suomessa. Kaikillle tehdään myös koronatestit. Suomessa lapset joutuvat kahden viikon karanteeniin.

Suomi on luvannut ottaa yhteensä 175 turvapaikanhakijaa Välimeren pakolaisleireiltä.Etusijalla ovat lapset, joilla ei ole huoltajaa, sekä yksinhuoltajat ja heidän lapsensa.

Ikäihmisten koronarajoitukset

Vanhus rollaattorin kanssa.
Suomalaiset ovat erimielisiä ikäihmisten koronarajoituksista. Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Suomalaiset ovat eri mieltä yli 70-vuotiaiden koronarajoituksista.

Ylen kyselyssä nuoret ihmiset kannattavat iäkkäiden ihmisten rajoituksia ja sanovat, että niitä on hyvä jatkaa. Yli 65-vuotiaiden enemmistö taas vastustaa rajoituksia. He ovat sitä mieltä, että jos yli 70-vuotias ihminen on hyvässä kunnossa, hänelle riittävät samat ohjeet kuin nuoremmille ihmisille.

Hallitus on sanonut, että yli 70-vuotiaiden ihmisten on hyvä pysyä kotona. He voivat ulkoilla, mutta on parempi, jos he eivät tapaa muita ihmisiä.

Eurooppa avautuu vähitellen

Kasvomaskein varustautuneet miehet pitävät mittanauhaa välissään
Miehet mittaavat sopivaa välimatkaa aurinkovarjoille Capocottan rannalla lähellä Roomaa. Kuva: Emanuele Valeri / EPA

Monissa Euroopan maissa helpotetaan rajoituksia, joita on annettu koronaviruksen takia.

Esimerkiksi Italiassa ja Ranskassa ihmiset ovat pitkästä aikaa voineet tänään mennä uimarannalle. Myös Kreikassa on avattu uudelleen 500 rantaa.

Saksa on helpottanut liikennettä rajan yli Itävaltaan, Sveitsiin ja Ranskaan.

Saksassa jatkuu myös tänään jalkapallon Bundesliiga. Ottelut pelataan ilman yleisöä.

Kesätyötä voi olla vaikea löytää

Prisma Kaari 24h myymälän kassa
Koronaepidemia vähentää kesätyöpaikkojen määrää. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Työnantajat palkkaavat kesätyöntekijöitä vähemmän kuin viime vuonna. Kesätyöpaikkojen määrä on vähentynyt koronaepidemian takia.

Esimerkiksi S-ryhmä palkkaa tänä vuonna noin 4000 kesätyöntekijää. Alunperin heitä aiottiin palkata noin 14 000.

Kunnissa oli viime kesänä yhteensä 45 000 kesätyöpaikkaa, mutta tänä kesänä määrä on pienempi. Osa kunnista ei pysty tarjoamaan lainkaan kesätyötä.

TE-toimistot sanovat, että uusia kesätyöpaikkoja voi vielä tulla hakuun, kun esimerkiksi ravintolat avautuvat kesäkuussa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä