Lauantai 17.10.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä hallitus on sanonut joukkueurheilusta?

Oikea vastaus:

Hallitus on suositellut, että joukkueurheilu lopetetaan alueilla, joilla koronaepidemia kiihtyy.

2.Mikä jääkiekkojoukkue on joutunut karanteeniin?

Oikea vastaus:

Oulun Kärpät.

3.Miksi joukku joutui karanteeniin?

Oikea vastaus:

Yhdellä joukkueen pelaajalla on koronatartunta.

4.Kuka murhattiin Ranskassa?

Oikea vastaus:

Historian opettaja, joka näytti luokassa pilapiirroksia profeetta Muhammedista.

5.Mitä presidentti Macron sanoo murhasta?

Oikea vastaus:

Macron sanoo, että murha oli islamistinen terrori-isku.

6.Milloin ihminen on asunnoton?

Oikea vastaus:

Ihminen on asunnoton, kun hänellä ei ole kotia.

7.Missä päin Suomea on eniten asunnottomia?

Oikea vastaus:

Helsingin seudulla.

8.Miten Asunnottomien yötä vietetään tänä vuonna?

Oikea vastaus:

Helsingissä järjestetään asunnottomille ruokailua ja terveysneuvontaa.

9.Missä on satanut talven ensimmäinen lumikerros?

Oikea vastaus:

Lapissa.

10.Milloin autoon voi vaihtaa talvirenkaat?

Oikea vastaus:

Heti kun sää niin vaatii.

11.Milloin on nastarenkainen varsinainen käyttöaika?

Oikea vastaus:

Marraskuun alusta maaliskuun loppuun.

12.Onko silloin aina pakko käyttää talvirenkaita?

Oikea vastaus:

Ei ole, jos sää ja ajokeli pysyvät hyvinä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä