Lauantai 17.12.2022
Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".
1.Mitä tehtävässä Olli Rehn työskentelee?
Oikea vastaus:
Hän on Suomen Pankin pääjohtaja.
2.Mitä Rehn arvioi koroista?
Oikea vastaus:
Hän arvioi, että korot nousevat vielä.
3.Miksi Euroopan keskuspankin korot kiinnostavat kaikkia?
Oikea vastaus:
Ne vaikuttavat myös tavallisten pankkien korkoihin, esimerkiksi asuntolainojen korkoihin.
4.Missä on ollut pahoja tulvia?
Oikea vastaus:
Kongon demokraattisessa tasavallassa, Afrikassa.
5.Onko tulvissa kuollut ihmisiä?
Oikea vastaus:
Kyllä, maan päakaupungissa kuoli yli 160 ihmistä tulvien takia.
6.Mikä kampanja on alkanut?
Oikea vastaus:
Operaatio Lumihiutale.
7.Mikä on kampanjan tavoite?
Oikea vastaus:
Tavoite on auttaa autoilijoita, jotka joutuvat vaikeuksiin liikenteessä joulun aikaan.
8.Miksi sisäkasvit tekevät hyvää terveydelle?
Oikea vastaus:
Ne lisäävät ihmisten iholla mikrobeja, jotka auttavat estämään esimerkiksi allergioita.
9.Mitä amurintiikerin pennut saivat tehdä Korkeasaaressa?
Oikea vastaus:
Ne pääsivät ulos lumeen ja pakkaseen ensimmäistä kertaa.
10.Miten sää muuttuu sunnuntaista alkaen?
Oikea vastaus:
Lämpötila nousee ja etelässä on jopa plusasteita.