Lauantai 17.2.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Missä vietetään ensi viikolla hiihtolomaa?

Oikea vastaus:

Etelä-Suomessa.

2.Mihin perheet matkustavat hiihtämään ja laskettelemaan?

Oikea vastaus:

Pohjois-Suomeen.

3.Miten monet matkustavat Pohjois-Suomeen?

Oikea vastaus:

Junalla.

4.Miksi kaikilla matkustajilla ei ollut istumapaikkoja junassa, joka meni Ouluun?

Oikea vastaus:

Junasta puuttui yksi vaunu.

5.Mitä tapahtui tänään Ähtärin eläinpuistossa?

Oikea vastaus:

Pandat pääsivät ulos ensimmäistä kertaa.

6.Kuinka paljon ihmisiä oli paikalla?

Oikea vastaus:

Satoja ihmisiä.

7.Miksi Helsingin keskustassa osoitettiin mieltä?

Oikea vastaus:

Mielenosoittajat vastustivat uutta eläinsuojelulakia.

8.Kuinka moni osallistui mielenosoitukseen?

Oikea vastaus:

Noin tuhat henkeä.

9.Mistä Venäläisiä syytetään Yhdysvalloissa?

Oikea vastaus:

He sekaantuivat Yhdysvaltain presidentinvaaleihin.

10.Mitä Robert Mueller kertoo syytteissä?

Oikea vastaus:

Mueller kertoo tarkasti, miten Venäjä sekaantui vaaleihin.

11.Miten Venäjä on vastannut syytteisiin?

Oikea vastaus:

Venäjän mielestä syytteet eivät pidä paikkaansa.

12.Miten hätätila vaikuttaa Etiopiassa?

Oikea vastaus:

Etiopiassa ei saa järjestää protesteja seuraavan kuuden kuukauden aikana.

13.Miksi Etiopiassa on hätätila?

Oikea vastaus:

Maassa on paljon väkivaltaa.

14.Milloin Kosovo itsenäistyi?

Oikea vastaus:

10 vuotta sitten.

15.Kuinka moni maa on tunnustanut Kosovon itsenäisyyden?

Oikea vastaus:

115 maata.

16.Onko Suomi tunnustanut Kosovon itsenäisyyden?

Oikea vastaus:

Kyllä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä