Lauantai 17.2.2018

Hiihtolomat alkoivat Etelä-Suomessa

Junamatkailijoita Helsingin rautatieasemalla.
Hiihtolomien aikaan junaliput pitää varata ajoissa, koska junat ovat usein täynnä. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Moni perhe on lähtenyt hiihtolomalle viikonloppuna.

Hiihtoloma on ensi viikolla Etelä-Suomen kouluissa.

Hiihtolomalla matkustetaan usein Pohjois-Suomeen hiihtämään ja laskettelemaan. Moni matkustaa pohjoiseen junalla.

Tänään Ouluun lähti juna, josta puuttui yksi vaunu.

Juna oli täynnä, ja noin sata ihmistä joutui matkustamaan Ouluun ilman istumapaikkaa. Matka kesti yli viisi tuntia.

Junayhtiö VR sanoo, että yksi vaunu oli jäänyt pois vahingossa. VR maksaa korvauksia matkustajille.

Pandat pääsivät ulkoilemaan

Pyry panda Ähtärissä
Pandat viihtyvät Suomen luonnossa. Kuva: Tarmo Niemi/Yle

Ähtärin eläinpuiston kaksi pandaa on päässyt ensimmäistä kertaa ulos.

Pandat tulivat Kiinasta Suomeen kuukausi sitten.

Myös yleisö näki pandat tänään ensimmäistä kertaa. Paikalla oli satoja ihmisiä.

Pandat leikkivät innoissaan lumessa.

Pandojen nimet ovat Lumi ja Pyry.

Helsingissä marssittiin eläinsuojelulakia vastaan

parsinavetta
Eläintensuojelijat vastustavat muun muassa parsinavettoja, joissa lehmiä pidetään kytkettyinä. Kuva: Yle

Helsingin keskustassa oli tänään mielenosoitus uutta eläinsuojelulakia vastaan.

Mielenosoittajat sanovat, että laissa on paljon puutteita. Laki ei kiellä turkistarhausta eikä lehmien ja sikojen ahtaita tiloja.

Laista poistettiin myös kohta, jonka mukaan eläimillä pitää olla koko ajan vettä.

Eläinsuojeluyhdistysten mielenosoituksessa oli noin tuhat henkeä. Laki ei ole vielä voimassa.

USA:ssa syytteitä venäläisille

Entinen FBI-johtaja Robert Mueller johtaa tutkimusta presidentti Trumpin vaalikampanjan yhteyksistä Venäjään.
Robert Mueller on tutkinut, miten Venäjä on sekaantunut USA:n presidentinvaaleihin. Kuva: Michael Reynolds / EPA

Yhdysvalloissa useita venäläisiä syytetään siitä, että he ovat sekaantuneet Yhdysvaltojen vuoden 2016 presidentinvaaleihin.

Erikoissyyttäjä Robert Mueller on nostanut syytteet 13 venäläistä henkilöä vastaan.

Myös kolmea venäläistä järjestöä syytetään.

Mueller kertoo syytteissä tarkasti, miten Venäjä sekaantui vaaleihin esimerkiksi internetissä.

Presidentti Donald Trump on aikaisemmin pitänyt Muellerin tutkimuksia turhina.

Venäjä taas sanoo, että syytteet eivät pidä paikkaansa.

Etiopiaan julistettin hätätila

Siraj Fegessa
Puolustusministeri Siraj Fegessa kertoi, että hätätila kestää puoli vuotta. Kuva: AOP

Etiopiaan on määrätty kansallinen hätätila.

Hätätila kestää kuusi kuukautta, ja sen aikana ei saa järjestää protesteja.

Etiopian hallitus julisti hätätilan, koska maassa on paljon väkivaltaa.

Kosovo juhlii itsenäisyyttä

Karttagrafiikka
Kosovon albaaniväestö halusi itsenäisyyttä. He sotivat serbejä vastaan vuosina 1996-1999. Kuva: Yle

Kosovo viettää tänään itsenäisyyspäivää.

Kosovo itsenäistyi Serbiasta 10 vuotta sitten.

Kosovon itsenäisyyden on nyt tunnustanut 115 maata. Myös Suomi on tunnustanut Kosovon itsenäisyyden.

Sen sijaan esimerkiksi Serbia ja Venäjä eivät ole tunnustaneet Kosovoa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä