Lauantai 17.4.2021 (radio)

Ammattiin opiskelu

Kuvassa on opiskelijoita.
Kokkiopiskelijat tekevät annosta. Kuva: Minna Rosvall / Yle
Etäopiskelu voi viivästyttää valmistumista ammattiin. Koronatilanteen takia lukioissa ja ammattioppilaitoksissaon ollut lähiopetusta aiempaa vähemmän.

Etäopiskelussa ei voi oppia kaikkia taitoja. Esimerkiksi kokkiopiskelijat tarvitsevat harjoittelua ravintolassa ja laboranttiopiskelijat tarvitsevat harjoittelua laboratoriossa.

Nyt monet ammattioppilaitosten opiskelijat eivät ole päässeet työharjoitteluun. Osa heistä ei ehkä valmistu keväällä.

Kouluille koronatukea

Jussi Saramo.
Opetusministeri Jussi Saramo oli lauantaina Ylen Ykkösaamu -ohjelmassa vieraana. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Koronatilanne on vaikeuttanut opiskelua kaikissa kouluissa. Opetusministeri Jussi Saramo sanoo, että kouluihin tarvitaan ylimääräistä tukea. Tuella voidaan lisätä esimerkiksi tukipetusta ja pienryhmäopetusta.

Opetusministeri Saramo sanoo, että opiskelijoita on tärkeää auttaa nopeasti, että koronatilanteen huono vaikutus ei kasva.

Tukea tarvitaan kouluille ensi vuonna ehkä yli 100 miljoonaa euroa.

Prinssi Philip haudattiin

Prins Philip
Prinssi Philip (10.6.1921 – 9.4.2021) Kuva: All Over Press

Prinssi Philip on haudattu Britanniassa. Hautajaiset pidettiin Windsorin kirkossa eli Pyhän Yrjön kappelissa. Koronatilanteen takia vieraita sai olla vain 30. Vieraat olivat prinssi Philipin lähisukulaisia.

Prinssi Philipille järjestettiin seremonialliset hautajaiset. Ne ovat pienempi tapahtuma, kuin valtiolliset hautajaiset.

Prinssi Philip kuoli viime viikon perjantaina. Hän oli 99-vuotias.

Maastopaloja syttyy helposti

kuivan nurmikon kulotus on yleinen harrastus keväisin
Tuli voi lähteä helposti leviämään, jos ruoho on kuivaa ja tuulee. Kuva: Vesa Vaarama/Yle

Suomessa on ollut lauantaina useita maastopaloja. Monet maastopalot alkoivat siitä, että ihmiset polttivat pihalla esimerkiksi risuja tai kuivaa nurmikkoa.

Osa paloista levisi piharakennuksiin ja taloihin.

Monille alueille eteläisessä Suomessa on annettu ruohikkopalovaroitus. Ruohikkopalovaroitus tarkoittaa, että ruoho voi palaa helposti. Siksi avotulta ei saa tehdä.

Sää

Sääkartta sunnuntai iltapäiväksi.
Sunnuntaina on meko lämmin kevätpäivä.

Sää on sunnuntaina melko aurinkoinen ja lämmin. Pohjois-Suomessa voi olla myös puolipilvistä. Lämpötila on 11 ja 17 asteen välillä. Lapissa lämpötila on 6 ja 10 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä