Lauantai 17.7.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Tulvatuhot Euroopassa

Ihmiset kahlaavat kadulla kainaloihin saakka ulottuvassa tulvavedessä.
Vesi peitti katuja monissa kaupungeissa. Kuva: Bruno Fahy / AFP

Euroopan tulvakatastrofi jatkuu.

Lauantaina kerrottiin, että yli 150 ihmistä on kuollut tulvien takia. Eniten kuolleita on Saksassa.

Ihmisiä kuoli, kun monet kaupungit jäivät veden alle. Vesi hajotti myös taloja.

Saksassa, Belgiassa ja Hollannissa monet ovat menettäneet kodin. Pelastustyöntekijät siirtävät ihmisiä turvaan.

Kartalla Saksan ja Belgian alueita joissa tulvii rankkasateiden vuoksi.
Tulvavahinkoja on paljon Saksassa, Belgiassa ja Alankomaissa eli Hollannissa. Kuva: Harri Vähäkangas / Yle

Saksan hallitus lupaa tukirahaa tulva-alueelle. Tulva-alueen asukkaat tarvitsevat tukea, koska heidän pitää rakentaa talot uudelleen.

Tulvien syy on kova sade. Vettä on satanut niin paljon, että monien jokien vesi on ennätyskorkealla.

Koronarokotukset ilman ajanvarausta

Sairaanhoitaja pistää koronarokotteen potilaalle Energia Areenalla Vantaalla. 26.5.2021.
Koronarokotus on mahdollista myös ilman ajanvarausta esimerkiksi Espoossa, Tampereella ja Oulussa. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Joissakin Suomen kaupungeissa asukkaat voivat saada koronarokotuksen nyt myös ilman ajanvarausta. Tällainen mahdollisuus on esimerkiksi Espoossa, Tampereella ja Oulussa.

Myös Helsinki kokeili lauantaina, kuinka koronarokotukset sujuvat ilman ajanvarausta.

Noin 64 prosenttia Suomen asukkaista on saanut ensimmäisen koronarokotuksen. Noin 27 prosenttia asukkaista on saanut molemmat koronarokotukset.

Suomen koronaluvut

Hoitaja otti nenä-nielunäytettä Mehiläisen drive-in-testausasemalla Helsingissä 2. heinäkuuta.
Mies koronatestissä. Kuva: Silja Viitala / Yle

Suomessa on uusia koronatartuntoja edelleen paljon.

Lauantaina kerrottiin, että uusia koronatartuntoja on melkein 400. Suomesta on löydetty yhteensä melkein 100 000 koronatartuntaa.

Lauantaina kerrottiin myös 1 uudesta koronakuolemasta. Suomessa on kuollut yhteensä 979 ihmistä koronan takia.

Muslimien pyhiinvaellus

Kuvassa on valkokaapuisia miehiä kumartumassa.
Perjantairukous Mekassa korona-aikana. Kuva: AOP

Saudi-Arabian Mekassa on alkanut muslimien pyhiinvaellus. Saudi-Arabia on määrännyt pyhiinvaellukselle koronarajoituksia.

Pyhiinvaellukselle saa osallistua vain noin 60 000 Saudi-Arabian asukasta. Osallistujien pitää olla terveitä, ja heillä pitää olla koronarokotus.

Tämä on jo toinen vuosi, kun pyhiinvaellus on pienempi kuin tavallisesti koronan takia. Tavallisesti pyhiinvaellukselle osallistuu noin 2,5 miljoonaa muslimia.

Rajuilma Riikka

sääkartta
Riikan mukana tulee ukkosia, ja niiden jälkeen sää viilenee. Kuva: Yle

Rajuilma Riikka saapuu Suomeen sunnuntaina.

Riikka kulkee Suomen yli, ja se tuo ukkosia ja kovaa tuulta Keski-Suomeen ja Itä-Suomeen.

Riikka viilentää ilmaa. Lämpötila putoaa jopa alle 20 asteen.

Lapissa ei saada ukkoskuuroja, siellä vettä sataa sunnuntaina koko ajan. Lämpötila Lapissa on vain noin 15 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä