Lauantai 17.8.2019 (radio)

Rikostutkinta

rikosten selvittämisprosenttitaulukko
Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Lievät rikokset ratkeavat entistä harvemmin.

Esimerkiksi pahoinpitelyjen ja omaisuusrikosten selvittämisprosentti on laskenut 5 viime vuoden aikana koko maassa.

Alueelliset erot ovat kuitenkin isot. Ylen vertailussa pahoinpitelyjä ja omaisuusrikoksia on viime vuosina selvitetty eniten Pohjanmaalla ja vähiten Itä-Uudellamaalla.

Itä-Uudellamaalla poliisin toimintatapa on muuttunut. Kaikkia lieviä rikoksia ei enää tutkita tai tutkinta jätetään kesken. Näin poliisille jää aikaa selvittää vakavat rikokset.

Ravitsemussuositukset

Tarjotin, jossa lautasellinen kouluruokaa.
Kouluruokailussa seurataan tarkkaan ravitsemussuosituksia. Kuva: Anni Härkönen / Yle

Pohjoismaat tekevät parhaillaan uusia ravitsemussuosituksia. Uusissa suosituksissa näkyy ensimmäistä kertaa huoli ilmastonmuutoksesta.

Uudet suositukset sanovat, että ihmisten pitää syödä vähemmän lihaa ja enemmän kasviksia. On myös hyvä syödä ruokaa, joka on luomua ja joka on tuotettu lähellä. Tällainen ruoka on hyväksi ihmisen terveydelle, mutta myös ilmastolle.

Suomessa ravitsemussuosituksia seurataan tarkasti esimerkiksi kouluissa ja päiväkodeissa. Sen takia suositukset voivat oikeasti opettaa ihmisiä syömään uudella tavalla.

Lasten kuukausiraha

Pinkki säästöpossu
Suomalaislasten kuukausiraha on keskimäärin noin 28 euroa. Kuva: Mikko Koski / Yle

Suomalaislapset saavat vanhemmilta enemmän taskurahaa kuin lapset muissa Pohjoismaissa.

Suomessa 8-14-vuotiaat lapset saavat taskurahaa keskimäärin noin 28 euroa kuukaudessa. Pienin kuukausiraha on Ruotsissa. Siellä lasten kuukausiraha on keskimäärin noin 22 euroa.

Danske Bankin kysely kertoo, että Suomessa vanhemmat haluavat opettaa lapsille työntekoa viikko- tai kuukausirahan avulla. Rahan vastineeksi lasten pitää esimerkiksi tiskata tai viedä roskat.

Ruotsalaisvanhemmat taas toivovat, että viikkoraha opettaa lapsen säästämään rahaa.

Some-vaikuttajat

Miisa Rotola-Pukkila
Miisa Rotola-Pukkila tunnetaan paremmin nimellä Mmiisas. Kuva: Minna Perovuo/ Yle

24-vuotias Miisa Rotola-Pukkila on Suomen merkittävin some-vaikuttaja. Rotola-Pukkila tunnetaan paremmin nimellä Mmiisas.

Mmiisas on tubettaja eli hän tekee videoita Youtubeen. Videot tavoittavat keskimäärin 100 000 katsojaa. Mmiisasilla on myös Instagram-tili, jota seuraa yli 400 000 ihmistä.

Analytiikkayhtiö Melwaterin listauksessa seuraavaksi tärkeimmät some-vaikuttajat ovat tubettajat Lakko eli Eric Savolainen ja Roni Bäck.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä