Lauantai 17.9.2022 (radio)


Laki potilasturvallisuudesta

Aki Lindén.
Perhe- ja peruspalveluministeri Aki Lindén oli vieraana TV1:ssä lauantaina. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Hoitajien lakot ehkä peruuntuvat.

Hoitajat aikoivat mennä lakkoon eli lopettaa työt Helsingin vanhusten kotihoidossa ensi viikolla. Ministeri Aki Lindén kuitenkin sanoo, että lakkoa ei ehkä tule.

Eduskunta päättää maanantaina, tuleeko uusi laki potilasturvallisuudesta voimaan. Jos laki tulee voimaan, se määrää hoitajia töihin myös lakon aikana. Siksi lakot ehkä peruuntuvat.

Hoitajat eivät halua uutta lakia. He eivät pidä siitä, että heidät voidaan määrätä töihin lain avulla. Hoitajat suunnittelevat lakkoja, koska he vaativat parempaa palkkaa.

Jonotus Elisabetin arkulle

Kuningatar Elisabetin arkku makaa Lontoon Westminster Hallissa.
Lauantaina jono kuningattaren arkulle oli 8 kilometriä pitkä. Kuva: Lorena Sopena / AOP

Monet britit haluavat tervehtiä viimeisen kerran kuningatar Elisabetia. Kuningatar kuoli viime viikolla.

Britannian pääkaupungissa Lontoossa on pitkä jono kuningattaren arkulle. Lauantaina jono oli 8 kilometriä pitkä. Ihmiset ovat olleet jonossa jopa yli 20 tuntia.

Yöt ovat Lontoossa jo kylmiä. Viranomaiset sanovat, että jonottajien on hyvä ottaa mukaan lämpimiä vaatteita. Palomiehet ovat myös jakaneet jonottajille peittoja ja kuumaa juotavaa.

Kuningatar Elisabetin hautajaiset ovat maanantaina.

Hajuaisti koronan jälkeen

Miehen kasvot rajattuna nenästä alaspäin.
Korona voi vaikuttaa hajuaistiin. Kuva: AOP

Hajuaisti tulee takaisin koronan jälkeen. Näin kertoo uusi tutkimus.

Koronatauti voi vaikuttaa hajuaistiin. Monet koronapotilaat menettävät hajuaistin. He eivät pysty koronan jälkeen haistamaan mitään.

Hajuaistin saa kuitenkin takaisin 90 prosenttia ihmisistä, joilla on ollut lievä koronatauti. Hajuaisti tulee usein takaisin 2 viikossa.

Osa koronapotilaista menettää hajuaistin pitkäksi aikaa. Hajuaisti voi parantua esimerkiksi vasta 2 vuotta koronataudin jälkeen.

Turun kauppatori

Kauppatori kuvattuna Wiklundin ikkunasta 2019 ja 2022.
Turun kauppatori remontin aikana ja nyt. Kuva: Rosa Huuska / Yle, Minna Rosvall / Yle

Turun kauppatorin remontti on valmis. Kauppatori avattiin virallisesti lauantaina.

Kauppatorin remontti kesti 4 vuotta. Remontti maksoi yli 30 miljoonaa euroa.

Remontissa torin alle rakennettiin parkkiluola ja torille istutettiin puita. Vielä syksyllä torilla tehdään joitakin pieniä töitä.

Sää

sääkartta

Sunnuntaina sateet vähenevät. Etelä- ja Keski-Suomessa taivaalla voi näkyä jopa aurinko.

Lämpötila on sunnuntaina 10 ja 15 asteen välillä. Lapissa on viileämpää.

Ensi viikon alussa sää poutaantuu eli vesisade alkaa loppua. Ensi viikolla sää myös viilenee.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä