Lauantai 1.8.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Koronarajoituksia poistetaan

Provinssi 2019.
Tässä kesätapahtuma vuosi sitten. Tänä vuonna isot tilaisuudet on peruttu, mutta nyt niitä saa taas järjestää. Kuva: Mirva Ekman / Yle

Monet koronarajoitukset ovat loppuneet lauantaina eli elokuun 1. päivänä.

Esimerkiksi isoja yleisötilaisuuksia voidaan taas järjestää. Tilaisuuksissa saa nyt olla yli 500 ihmistä.

Koronarajoitukset ovat toimineet Suomessa hyvin. Uusia koronatartuntoja on tullut vain vähän. Siksi koronarajoituksia voidaan nyt purkaa.

Jos koronatartuntoja alkaa tulla lisää, hallitus voi kiristää koronarajoituksia uudelleen.

Vielä Suomen koronatilanne on hyvä. Lauantaina raportoitiin 11 uutta koronatartuntaa.

Koronarokotetta kehitetään

Lähikuva hoitajan hansikoidusta kädestä pistämässä rokotetta miehen karvaiseen olkavarteen.
Koronarokotetta kehitetään monessa maassa. Kuva: Sabastien Nogier / EPA

Eri maiden tutkijat yrittävät kehittää rokotetta koronaa vastaan. Koronavirus voidaan pysäyttää vain rokotteen avulla.

Suomalainen koronarokote on valmis ehkä ensi vuoden syksyllä. Tutkijat alkavat testata koronarokotetta eläimillä jo lähipäivinä.

Venäläinen koronarokote on jo melkein valmis. Venäjän terveysministeri kertoo, että koronarokotteen testit on tehty ja sitä aletaan antaa ihmisille ehkä jo tänä syksynä.

Suomalaisia palasi al-Holin leiriltä

Naisia ja lapsi Al-Holin leirillä.
Olot al-Holin leirillä ovat huonot. Kuva: Otso Reunanen / Yle

Suomalainen äiti on tullut lasten kanssa al-Holin leiriltä takaisin Suomeen. Perhe palasi Suomeen lauantaina.

Al-Holin leiri on Syyriassa. Leirillä asuu Isis-terroristien perheenjäseniä. Heidät kerättiin leirille sen jälkeen, kun Isis voitettiin.

Al-Holin leirillä on myös Isis-perheiden suomalaisia naisia ja lapsia. Osa heistä on jo palannut Suomeen.

Suomen poliisi tutkii kaikki suomalaiset naiset, jotka palaavat entiseltä Isisin alueelta. Poliisi haluaa tietää, ovatko naiset tehneet rikoksia. Lisäksi tutkitaan, onko naisista vaaraa Suomelle.

Poliisi oli myös lauantaina vastassa naista, joka tuli al-Holin leiriltä Turkin kautta Suomeen.

Vantaanjoella oli Kaljakellunta

Kaljakellunta keräsi ihmisiä yhteen koronapandemiasta huolimatta Pohjois-Helsingissä.
Koronan takia Kaljakelluntaan osallistui vähemmän ihmisiä kuin edellisinä vuosina. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Helsingissä Vantaanjoella oli lauantaina paljon kumilauttoja. Ne osallistuivat Kaljakelluntaan.

Kaljakellunta on järjestetty joka kesä jo yli 20 vuoden ajan. Idea on yksinkertainen: Ihmiset kelluvat kumilautoilla ja juovat kaljaa.

Kaljakellunnalla ei ole virallista järjestäjää, mutta tapahtuma tuo Vantaanjoelle paljon ihmisiä.

Lähipäivinä sataa

Koiranulkoiluttaja sateisessa Helsingissä.
Kuva: Olivia Ranta / Lehtikuva

Sää on lähipäivinä sateinen.

Sunnuntaina sataa eniten Keski-Suomessa. Myös etelässä sataa vettä.

Maanantaina Suomeen tulee uusia sateita lännestä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä