Lauantai 18.4.2020 (radio)

Koronakuolemat Suomessa

Vanhus pitää toista kädestä.
Hoivakodeissa on ollut paljon koronavirustartuntoja. Kuva: Antti Kolppo / Yle

Terveysviranomaiset sanovat, että on hieman epäselvää, kuinka monta ihmistä Suomessa on kuollut koronaviruksen takia.

Terveysviranomaiset sanovat, että virallinen luku on 90.

Nyt on saatu selville, että tästä luvusta puuttuu monta kuolemantapausta.

Terveysviranomaiset eivät ole saaneet tietää kuolemista, joita on tapahtunut vanhusten hoitokodeissa.

Kyse on siitä, että tieto kuolemista ei ole tullut terveysviranomaisille.

Terveysviranomaisten luku kertoo, kuinka monta ihmistä on kuollut sairaalassa koronan takia.

Tehohoidossa sairaalassa on nyt 70 koronapotilasta.


Koronavirus leviää väkijoukossa

Valtava ihmisjoukko osavaltioparlamentin edessä.
Koronavirus leviää nopeasti tällaisessa isossa väkijoukossa. Kuva: Shawn Thew / EPA


Terveysviranomaiset sanovat, että Suomessa koronavirus on levinnyt isoissa tapahtumissa ja juhlissa.

Tällaisia ovat esimerkiksi konsertit, perhejuhlat ja tapahtumat, joissa on ollut paljon muita ihmisiä.

Asiantuntijat sanovat, että suurin riski saada koronavirustartunta on paikassa, jossa on paljon muita ihmisiä.


Rahapeliautomaatit ovat kiinni

Suljetut peliautomaatit Espoon Isossa Omenassa markettikerroksessa.
Rahapeliautomaatit ovat nyt kiinni. Se voi tehdä elämästä helpompaa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Rahapeliautomaatit ovat olleet kiinni koronaviruksen takia. Peliautomaatit, joita on esimerkiksi ruokakaupoissa ovat olleet kiinni, jotta koronavirus ei leviä.

Tämä on ollut hyvä asia niille ihmisille, joille peliautomaatit ovat ongelma.

Peluuri-palvelu auttaa ihmisiä, joilla on peliongelma.

Peluurista kerrotaan, että monet ihmiset ovat soittaneet ja sanoneet, että elämä on nyt helpompaa, kun peliautomaatit ovat kiinni.

Iso hyväntekeväisyystapahtuma verkossa

Tapahtuman logo
Voit seurata tapahtumaa Yle Areenassa tai YouTubessa. Kuva: Minna Uusi-Eskola / Yle


Ensi yönä järjestetään iso kansainvälinen hyväntekeväisyystapahtuma koronaviruspandemian takia.

Se järjestetään verkossa ja siinä on mukana paljon esiintyjiä eri maista.

Tapahtuman nimi on Maailma yhdessä kotona. Idean on keksinyt amerikkalainen muusikko Lady Gaga.

Yle näyttää tapahtuman Areenassa. Ohjelma alkaa Areenassa kello 21.

Ensin on etkot eli alkujuhlat. Varsinainen konsertti alkaa yöllä kello 3.


Huomenna on poutainen sää

Sääkartat sunnuntai-tiistai.
Sää lämpenee lähipäivinä. Kuva: Yle


Huomenna sunnuntaina on lähes koko maassa poutainen sää.

Huomenna on lämpimämpää kuin tänään ja tuuli tyyntyy.

Lähipäivinä sää lämpenee vielä lisää.








Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä