Lauantai 18.5.2019 (radio)

Terveydenhuolto on kallistunut

Lääkäri kuuntelee potilaan keuhkoja.
Terveydenhuolto on nyt jopa 30 prosenttia kallimpaa kuin vuonna 2015. Kuva: Milla Takala / Lehtikuva

Terveydenhuolto on kallistunut enemmän kuin hinnat keskimäärin.

Terveydenhuolto on nyt 17 - 30 prosenttia kalliimpaa kuin vuonna 2015. Yleisesti kuluttajahinnat ovat nousseet noin 3 prosenttia vuodesta 2015.

Suurin hinnannousu on terveyspalveluissa, joihin valtio ja kunnat voivat hallinnolla vaikuttaa. Vuonna 2016 Kela-korvauksia leikattiin ja maksuihin tuli 50 euron omavastuu. Viime vuonna sairaalamaksut nousivat.

Tilastot kertovat, että reseptilääkkeiden hinnat ovat laskeneet melkein 20 prosenttia vuodesta 2015. Alennus ei kuitenkaan näy asiakkaalla. Syy on se, että samaan aikaan Kela-korvaukset laskivat.

Robotti auttaa sairasta lasta koulunkäynnissä

Tablettitietokone.
Oppilas voi esimerkiksi sairaalassa tai kotona käydä koulua robotin ja tabletin avulla. Kuva: Mikko Kuusisalo / Yle

Suomessa on otettu käyttöön koulurobotteja.

Pitkäaikaissairaat lapset voivat osallistua oman luokan opetukseen robotin avulla. Robotti on luokassa ja välittää videokuvaa lapselle, joka on kotona tai sairaalassa. Kuva näkyy oppilaan tablettitietokoneella.

Oppilas voi viitata ja puhua robotin kautta tabletin avulla. Hän voi myös kääntää robotin päätä, jossa on kamera.

Robotin avulla voi myös keskustella luokkakavereiden ja opettajan kanssa. Myös ryhmätöiden tekeminen on mahdollista robotin avulla.

Robotteja on käytössä noin 10 kunnassa.

Sri Lankassa on vietetty muistopäivää

Kaksi srilankalaista lukevat sanomalehteä kadulla.
Sri Lankassa sisällissodan päättymisen muistopäivää varjostaa terrorismin uhka. Kuva: M.A. Pushpa Kumara / AOP

Sri Lankassa on sisällissodan päättymisen vuosipäivä. Sisällissota päättyi 10 vuotta sitten.

Viikonloppuna on muistettu sodan uhreja. Turvatoimet ovat tiukat, koska maassa on ollut levotonta pääsiäisen terrori-iskujen jälkeen.

Sota Sri Lankan hallituksen ja tamilikapinallisten välillä kesti melkein 40 vuotta. Sodassa kuoli ainakin 100 000 ihmistä ja yli 20 000 ihmistä katosi.

Sodan jälkeen Sri Lankan talous lähti kasvuun. Maasta tuli suosittu turistikohde. Pääsiäisen terrori-iskut kuitenkin katkaisivat rauhallisen ajanjakson. Melkein 260 ihmistä kuoli, kun ääri-islamistit iskivät kirkkoihin ja hotelleihin.

Euroviisujen finaali on lauantai-iltana

Yleisnäkymä lavalla jossa euroviisujuontajat Assi Azar, Lucy Ayoub, Bar Refaeli ja Erez Tal.
Kuva: Abir Sultan / EPA

Eurovision laulukilpailun finaali on tänään. Finaalissa Israelissa Tel Avivissa on 26 maata.

Suomen euroviisuedustaja Darude eli Ville Virtanen karsiutui kilpailusta jo ensimmäisessä semifinaalissa.

Israelin yleisradioyhtiö kertoo, että myös popin supertähti Madonna esittää viisufinaalissa 2 kappaletta.

Lähetys euroviisuista alkaa Radio Suomessa kello 22.05 ja TV1:ssä kello 21.25.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä