Lauantai 18.7.2020 (radio)

TV:n selkouutisilla on kesätauko. Ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Ravintoloissa riitti väkeä

Juhlijoita ravintolan terassilla kesäyössä
Ravintola Holidayn terassilla Katajanokalla oli illalla paljon ihmisiä. Kuva: Reeta Niemonen / Yle

Helsingin keskustassa oli eilen illalla paljon ihmisiä. Keskustan ravintoloihin ja yökerhoihin tuli paljon ihmisiä, jotka halusivat juhlia nyt, kun koronarajoitukset ovat helpottuneet.

Ravintoloiden koronarajoitukset helpottuivat maanantaina. Nyt ravintolat ja yökerhot saavat olla taas auki aamuneljään. Kun rajoitukset olivat voimassa, alkoholin myynti piti lopettaa kello yksi yöllä. Ravintolan saa nyt myös ottaa täyteen asiakkaita. Kaikille pitää kuitenkin olla oma istumapaikka.

Ravintolat kertovat, että ihmisiä oli illalla liikkeellä paljon enemmän kuin tavallisesti tähän aikaan kesästä. Poliisi kertoo, että ilta kuitenkin sujui melko rauhallisesti.

Koronakeväänä syötiin pikaruokaa

Ranskanperunat
Suomalaiset söivät keväällä paljon pikaruokaa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Pikaruoka on maistunut suomalaisille koronakevään aikana.

Esimerkiksi Kotipizza teki toukokuussa ennätystuloksen. Sen myynti kasvoi noin 17 prosenttia viime vuodesta.

Myös Hesburger ja Fafa's kertovat, että myynti sujui koronakevään poikkeusoloissa hyvin.

Kevään aikana ravintolat saivat myydä ruokaa vain ulos esimerkiksi kotiin vietäväksi.

Monet kotimaiset pikaruokaketjut suunnittelevat laajentumista. Jos suunnitelmat toteutuvat, Suomeen tulee lähivuosina kymmeniä uusia pikaruokaravintoloita.

Huumekuskeja on paljon

Poliisi tekee huumepikatestiä auton kuljettajalle.
Poliisi tekee huumetestiä auton kuljettajalle. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Huumekuskien määrä tieliikenteessä kasvaa. Alkuvuoden aikana liikenteessä jäi kiinni enemmän huumekuskeja kuin rattijuoppoja.

Poliisia huolettaa etenkin se, että nuorten, alle 25-vuotiaiden huumekuskien määrä kasvaa.

Esimerkiksi Lounais-Suomessa on jäänyt tänä vuonna kiinni noin 180 nuorta, jotka ovat ajaneet autoa huumeissa. Se on noin 80 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Jope Ruonansuu on kuollut

Jope Ruonansuu
Jope Ruonansuu.

Taiteilija Jorma Olavi Ruonansuu eli Jope Ruonansuu on kuollut. Hän oli 56-vuotias.

Jope Ruonansuu oli näyttelijä, koomikko, imitaattori ja muusikko. Hänet muistetaan monista radio- ja tv-ohjelmista, esimerkiksi TV2:n sketsiohjelmasta Jopet Show.

Jope Ruonansuu on palkittu musiikkialan Huumori-Emmalla ja parhaan tv-esiintyjän Venla-palkinnolla. Vuoden viihdetaitelijan palkinnon hän sai 2 kertaa.

Lämmin sää jatkuu

Vesileikkejä uimarannalla.
Sunnuntain sää on lämmin. Kuva: Petteri Bülow / Yle

Länsi- ja Pohjois-Lapissa voi sataa vettä. Muualla maassa on poutaa eli muualla ei sada.

Lämpötila on sunnuntaina 20 ja 28 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä