Lauantai 18.8.2018 (radio)

Poliisi ja terrorismivinkit

Kynttilä- ja kukkameri muistuttaa Turun puukotuksen uhreista.
Kukkia ja kynttilöitä Turun kauppatorilla viime elokuun puukkoiskun jälkeen. Kuva: Lassi Lähteenmäki / Yle

Poliisi on muuttanut terrorismivinkkien käsittelyä Turun puukkoiskun jälkeen.

Puukkoiskusta on tänään kulunut vuosi. Marokkolainen mies hyökkäsi viime vuoden elokuussa puukon kanssa ihmisten kimppuun Turun torilla. Kaksi ihmistä kuoli ja 8 haavoittui.

Puukottajasta oli annettu vinkki poliisille jo ennen iskua. Vinkissä epäiltiin, että mies on radikalisoitunut. Hän esimerkiksi puhui paljon Isis-terroristijärjestöstä.

Paikallispoliisi lähetti vinkin suojelupoliisille. Suojelupoliisi kirjasi tiedot, mutta asia jäi sitten siihen.

Nyt poliisin toimintatapaa on muutettu. Myös paikallispoliisi tutkii vinkkejä. Vinkkeihin myös tartutaan nopeammin kuin ennen.

Turun mielenosoitukset

Turku ilman natseja -mielenosoitus.
Yli tuhat ihmistä marssi mielenosoituksessa, joka vastusti uusnatseja. Kuva: Pasi Peiponen / Yle

Turussa on ollut mielenosoituksia puukkoiskun vuosipäivänä.

Uusnatsijärjestö Pohjoismaisen Vastarintaliikkeen mielenosoitukseen osallistui yli 300 ihmistä.

Turku ilman natseja -vastamielenosoitukseen osallistui yli tuhat ihmistä.

Isoja kahakoita ei ollut, mutta poliisi otti kiinni 10 ihmistä.

Kansalaisaloite tyttöjen silpomisesta

terä
Kansalaisaloite haluaa, että tyttöjen silpominen kielletään omalla lailla. Kuva: AOP

50 000 ihmistä on allekirjoittanut kansalaisaloitteen, joka haluaa kieltää tyttöjen sukuelinten silpomisen. Allekirjoituksia on nyt niin paljon, että kansalaisaloite etenee eduskuntaa.

Tyttöjen silpominen eli ympärileikkaus on jo nyt vastoin Suomen rikoslakia.

Kansalaisaloitteen tekijät kuitenkin haluavat, että silpominen kielletään omalla lailla, joka kattaa myös ulkomailla tehdyt silpomiset.

Italiassa surupäivä

Näkymä Morandi-sillalle romahduksen jälkeen.
Morandin silta Genovassa päivä romahduksen jälkeen. Kuva: Luca Zennaro / EPA

Italiassa pelastustyöntekijät ovat löytäneet lisää kuolonuhreja Genovan siltaromahduksen jäljiltä.

Italian media kertoo, että sillan raunioista löydettin auto, jossa oli kolmihenkinen perhe. Viranomaiset eivät ole vielä vahvistaneet tietoa.

Jos tieto pitää paikkansa, siltaromahduksessa kuoli ainakin 41 ihmistä.

Italiassa on vietetty tänään kansallista surupäivää ja haudattu kuolonuhreja. .

Kofi Annan on kuollut

Kofi Annan
Kofi Annan vieraili Helsingissä toukokuussa 2017. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

YK:n entinen pääsihteeri Kofi Annan on kuollut. Hän oli 80-vuotias.

Kofi Annan oli kotoisin Ghanasta Länsi-Afrikasta.

Hän oli YK:n pääsihteeri vuodesta 1997 vuoteen 2006.

Annan palkittiin Nobelin rauhanpalkinnolla vuonna 2001.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä