Lauantai 18.9.2021 (radio)


Ministeri kertoi koronarokotuksista

Krista Kiuru vieraili Ylen Ykkösaamussa lauantaina 21. marraskuuta 2020.
Ministeri Krista Kiuru. Kuva: Silja Viitala / Yle

Suomi on valmis rokottamaan kaikki yli 12-vuotiaat 3 kertaa koronaa vastaan. Asiasta kertoi ministeri Krista Kiuru lauantaina.

Kiuru sanoi, että suomalaisille annetaan 3. koronarokotus kuitenkin vasta sitten, kun asiantuntijat niin suosittelevat.

Rokotusasiantuntijaryhmän mielestä ainakin vielä riittää, että kaikki rokotetaan 2 kertaa. Asiantuntijat arvioivat syksyn aikana, annetaanko 3. koronarokotus vanhuksille ja muille riskiryhmille.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sanoi perjantaina, että 3. koronarokotus voidaan jo nyt antaa immuunipuutteisille. Immuunipuutteisia ovat esimerkiksi monet syöpäpotilaat. 2 koronarokotusta ei anna heille riittävää suojaa koronaa vastaan.

Koronarokotukset etenevät

BioNTech-Pfizerin Comirnaty-koronarokote.
Koronarokotus antaa hyvän suojan koronasairautta vastaan. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Koronarokotukset etenevät Suomessa hyvin. Noin 66 prosenttia yli 12-vuotiaista on jo saanut 2 koronarokotusta.

Hallitus aikoo lopettaa koronarajoitukset, kun 80 prosenttia yli 12-vuotiaista on saanut 2 koronarokotusta.

Koronarokotukset antavat hyvän suojan koronasairautta vastaan.

Mielenosoitus koronarokotuksia vastaan

koronatoimien vastainen mielenosoitus
Mielenosoittajia Eduskuntatalon portailla lauantaina. Kuva: Mikko Ahmajärvi / Yle

Helsingissä on ollut mielenosoitus koronarokotuksia vastaan.

Mielenosoituksessa oli mukana yli 1000 ihmistä. He vaativat, että lasten koronarokotukset lopetetaan.

Mielenosoittajat vastustivat myös muita koronatoimia, esimerkiksi koronatestejä.

Mielenosoittajia tuli Helsinkiin busseilla eri puolilta Suomea. Mielenosoittajia tuli esimerkiksi Turusta ja Tampereelta.

Poliisi sanoo, että mielenosoitus sujui rauhallisesti.

Samanlaisia mielenosoituksia oli lauantaina eri puolilla maailmaa. Mielenosoituksia oli yli 100 kaupungissa.

Avunpyyntöjä Afganistanista

Suomi on saanut Afganistanista noin 8000 avunpyyntöä.

Ulkoministeri Pekka Haavisto kertoi asiasta Helsingin Sanomien haastattelussa.

Afganistanilaiset ovat lähettäneet Suomeen avunpyyntöjä eri syistä. Osa kokee, että on vaarassa. Osa on menettänyt työn.

Suomi toi Afganistanista Suomeen yli 400 ihmistä, kun Taliban otti maassa vallan.

Viikonvaihteen sää

sääkartta

Viikonvaihteen sää on poutainen. Vettä ei sada, mutta taivas on kuitenkin pilvinen.

Lämpötila on päivällä noin 10 astetta. Yöt ovat kylmiä, pohjoisessa yöllä voi olla pakkasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä