Lauantai 19.10.2019 (radio)


Brexit

Brexit-istunto parlamenttitalossa Lontoossa 19. lokakuuta.
Britannian parlamentti jatkaa brexitin käsittelyä. Kuva: Uk Parliament / Jessica Taylor

Britannian brexit-sotku jatkuu. Koko Eurooppa odotti, että Britannian parlamentti päättää brexitistä lauantaina. Brexit tarkoittaa Britannian eroa Euroopan unionista.

Parlamentti päätti kuitenkin taas siirtää brexit-päätöstä. Parlamentin enemmistö haluaa, että pääministeri pyytää EU:lta lisää aikaa eron järjestämiseen.

Pääministeri Johnson ei kuitenkaan halua pyytää lisää aikaa EU:lta. Hän haluaa, että Britannia eroaa Euroopan unionista pian, jo lokakuun lopussa.

Brexit on ollut pitkä ja vaikea prosessi. Britit äänestivät jo 3 vuotta sitten brexitin puolesta, mutta poliitikot eivät ole osanneet hoitaa asiaa loppuun asti.

Chilen mielenosoitukset

Mielenosoitajien tuleen sytyttämä bussi.
Ihmiset suuttuivat Chilen pääkaupungissa Santiagossa, kun metrolippujen hinnat nousivat. Kuva: Claudio Reyes / AFP / AOP

Etelä-Amerikassa Chilessä on ollut väkivaltaisia mielenosoituksia. Ihmiset ovat lähteneet kaduille Chilen pääkaupungissa Santiagossa.

Mielenosoitusten aikana ihmiset ovat esimerkiksi sytyttäneet tulipaloja. Poliisi on käyttänyt esimerkiksi kyynelkaasua ja vesitykkejä.

Mielenosoitukset alkoivat, kun metrolipun hinta nousi. Santiagossa on 6 miljoonaa asukasta, ja monet ovat köyhiä. Kaupunkilaisten mielestä elämä Santiagossa on liian kallista.

Sähkötupakan myynti

Mies polttaasähkötupakkaa.
Mies polttaa sähkötupakkaa. Kuva: AOP

Sähkötupakan myynti on vähentynyt.

Suomessa on paljon uusia sähkötupakkakauppoja. Ne kertovat, että asiakkaita on nyt vähemmän kuin jokin aika sitten.

Monet eivät uskalla ostaa sähkötupakkatuotteita, koska USA:ssa jotkut ovat sairastuneet tai jopa kuolleet sähkötupakan takia. Vielä ei ole varmaa tietoa siitä, mikä on sairaustapausten syy. Yksi syy voi olla se, että ihmiset ovat käyttäneet sähkötupakassa kannabista.

Sähkötupakan polttajat hengittävät höyryä, jossa on nikotiinia. Sähkötupakasta ei tule savua. Siksi sähkötupakkaa on mainostettu sillä, että se on vähemmän vaarallista kuin tavallinen tupakka.

Maailman terveysjärjestö WHO on kuitenkin varoittanut sähkötupakasta. WHO sanoo, että sähkötupakka on haitallista terveydelle.

Viikonlopun sateet

Kellastuneita lehtiä vedessä.
Kuva: Derrick Frilund / Yle

Viikonloppu on alkanut sadesäässä. Lapissa on satanut lunta, muualla Suomessa on satanut vettä.

Sunnuntai alkaa poutasäässä eli sateet loppuvat. Etelässä uusia sateita tulee kuitenkin jo sunnuntaina iltapäivällä.

Etelä-Suomessa on sunnuntaina 10 astetta lämmintä. Lapissa on vähän pakkasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä