Lauantai 19.1.2019 (radio)

Yle kysyi hävittäjähankinnoista

Pääkuvakollaasi
Suomella on nyt 64 Hornet-hävittäjää, jotka alkavat olla vanhoja. Kuva: AOP

Puolueet ovat eri mieltä siitä, kuinka paljon Suomi tarvitsee hävittäjiä. Yle kysyi asiaa puolueilta.

Kyselygrafiikka

SDP, vasemmistoliitto, vihreät ja perussuomalaiset sanovat, että uusien hävittäjien määrä voi olla aiottua pienempi. Muut puolueet haluavat, että hävittäjien määrää ei muuteta.

Suomi on tehnyt tarjouspyynnöt 64 hävittäjästä. Se on sama määrä kuin Suomella on nyt Hornet-hävittäjiä.

Puolustusministeri, sinisten Jussi Niinistö sanoo, että Suomi tarvitsee jopa 100 sata hävittäjää.

Maahanmuuttajanaiset kokevat seksuaalista väkivaltaa

Ljudmila Kettunen
Ljudmila Kettunen. Kuva: Monika-Naiset liitto ry

Monelle maahanmuuttajanaiselle seksuaalinen väkivalta on osa perhe-elämää. Näin sanoo turvakodin johtaja Ljudmila Kettunen.

Suurin osa naisista ei osaa ajatella, että he ovat uhreja. He tulevat turvakotiin vasta, kun on tapahtunut jotain todella vakavaa. Jotkut tulevat vasta, kun joku ulkopuolinen on puuttunut asiaan.

Ljudmila Kettunen johtaa Monika-naisten liiton turvakotia. Se on Suomen ainoa turvakoti, joka on tarkoitettu erityisesti maahanmuuttajanaisille ja naisten lapsille. Liiton kriisikeskuksella ja turvakodilla on joka vuosi noin 700 asiakasta.

Maahanmuuttajanaiset kokevat väkivaltaa 2 - 3 kertaa enemmän kuin valtaväestön naiset. Tekijöistä 75 prosenttia oli maahanmuuttajataustaisia miehiä.

Matkustaminen maata pitkin on uusi trendi

Matkustajia saapuu Helsinkiin Allegro-junalla Pietarista 2. tammikuuta
Matkustajia saapuu Helsinkiin Allegro-junalla Pietarista 2. tammikuuta. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Monet turistit ovat huolissaan ilmastonmuutoksesta. Monet haluavat valita junan.

Matkustamisesta maata pitkin on tulossa uusi trendi. Tietoa reiteistä ja mahdollisuuksista on kuitenkin vaikea löytää. Junamatkoja ei voi vertailla yhtä helposti kuin lentoja.

Matka maailmalle maata pitkin vie enemmän aikaa kuin lentäminen. Matkat ovat yleensä myös kalliimpia kuin lentäminen.

Helsingissä järjestettiin lauantaina varjotapahtuma matkailusta maata pitkin. Se järjestettiin matkamessujen yhteydessä.

Kuivuus vaivaa Reiniä

Valokuva Mannheimin teollisuusrakennuksista. Edessä Reinjoki, jonka vedenpinta on normaalia matalemmalla. Lossi on väliaikaisesti suljettu.
Reinin kuivuus tulee kalliiksi, kun tavaroita pitää kuljettaa maata pitkin. Kuva: Ronald Witterk / EPA

llmastonmuutos näkyy Euroopan jokiliikenteessä.

Saksan suuret teollisuusfirmat ovat huolissaan siitä, että Reinin vesimäärä vähenee. Rein on Euroopan teollisuuden tärkein kuljetusväylä. Viime vuoden lopulla laivaliikenne Reinillä oli pakko pysäyttää melkein 2 kuukaudeksi.

Sää oli pitkään kuiva, ja joesta tuli liian matala laivoille. Reinin vesi on peräisin sateista ja Alppien jäätiköiden sulamisvesistä.

Jäätiköt pienenevät ilmaston lämpenemisen takia.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä