Lauantai 1.9.2018 (radio)


Lisää kehitysapua

Juha Sipilä Ylen Mediatalon edessä.
Pääministeri Juha Sipilä. Kuva: Yle

Suomen pääministerin Juha Sipilän mielestä Suomen pitää maksaa enemmän kehitysapua.

Kehitysapu on rahaa, joka annetaan tai lainataan köyhille maille.

Pääministeri Sipilän mukaan Suomen maksamaa kehitysapua on jouduttu leikkaamaan, koska Suomen taloutta on laitettu kuntoon.

Ilmasto lämpenee

Auringonottajia rannalla.
Auringonottajia Hietaniemen uimarannalla Helsingissä. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Suomessa on ollut tänä kesänä helteistä. Poikkeukselliset helteet kertovat tulevaisuuden ilmastosta.

Ilmasto jatkaa lämpenemistä. Tulevaisuuden lämpötiloja on mahdollista ennustaa ilmastomallien perusteella. Tosi myönteisen ennusteen mukaan Helsinki muistuttaa vuonna 2080 heinäkuussa Belgian pääkaupunkia Brysseliä.

Ennusteen mukaan heinäkuun vuoden 2080 keskilämpötila on ehkä Helsingissä 18,7 astetta. Se on 1,5 astetta enemmän kuin nyt.

Diabetes yleistyy

Diabeteksen hoidossa käytettäviä välineitä.
Diabeteksen hoitovälineitä. Kuva: Tuulia Thynell / Yle

Tuoreen tutkimuksen mukaan diabetes lisääntyy nopeasti. Diabetestutkimus löysi tautia nuorilta ihmisiltä.

1990-luvulla diabetekseen sairastuneet olivat usein viisikymppisiä. Nyt diabetekseen sairastuneet voivat olla vain 25-vuotiaita.

Monet tekijät lisäävät diabetestä . Ruokavalio vaikuttaa paljon siihen, että maksaan kertyy rasvaa. Makeat juomat kuten mehut ja limsat kasvattavat diabeteksen riskiä.

Tutkimuksen mukaan kokojyvän syöminen pitää tautia loitolla. Kokojyvää on esimerkiksi leivässä. Myös kahvi ehkäisee ehkä sairastumista.

Kannabiksesta lääkettä

Kannabis kukinto
Kannabis kukinto. Kuva: Jon Santa Cruz / AOP

Kannabiksen sisältämä kannabidioli voi toimia psykoosilääkkeenä.

Kannabidioli on kemiallinen yhdiste. Kannabidioli ei ole päihde. Tutkimuksen mukaan kannabidiolissa on vähemmän sivuvaikutuksia kuin nykyisissä psykoosilääkkeissä.

Tutkijat kuvasivat 33 nuoren aivot. Nuoret kokivat ahdistavia ja psykoottisia oireita.

Nuoret saivat kannabidiolia ja se vähensi epänormaalia toimintaa aivojen kolmessa osassa. Nämä kolme aivojen osaa liittyvät esimerkiksi skitsofrenian puhkeamiseen.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Suomen taidetta selkokielellä

Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset/Kaski (1893).

Ateneumin selkokielinen ääniopas

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä